حرکت به سمت خودکفایی

حرکت به سمت خودکفایی
تروشیمی اروند یکی از معدود پتروشیمی‌های تولیدکننده PVC در کشور است. همچنین این مجتمع با ظرفیت اسمی 340 هزار تن در سال محصول PVC، تنها تولیدکننده E-PVC کشور است. مدیرعامل پتروشیمی اروند در گفت‌وگویی اختصاصی با «دنیای اقتصاد» ضمن تشریح فعالیت‌های این شرکت گفت: پتروشیمی اروند حدود 45 درصد ظرفیت تولید S-PVC کشور را داشته و سالانه 300 هزار تن S-PVC و 40 هزار تن E-PVC تولید می‌کند. حمید فدایی افزود: سال گذشته مجتمع با تولید 196 هزار تن S-PVC و 8 هزار تن E-PVC به 60 درصد ظرفیت تولید اسمی خود دست پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه قبل از راه‌اندازی پتروشیمی اروند میزان واردات PVC به ایران حدود 100 هزار تن در سال بود که 40 هزار تن آن به E-PVC تعلق داشت، اضافه کرد: پس از راه‌اندازی مجتمع علاوه بر اینکه کشور از واردات انواع گریدهای PVC بی‌نیاز شد توان صادرات به کشورهای دیگر میسر شد.

فدایی تصریح کرد: در حال حاضر 40 درصد معاملات PVC بورس کالا در اختیار این شرکت است.  وی در ادامه افزود: متخصصان پتروشیمی اروند بدون حضور کارشناسان خارجی برای نخستین بار در کشور و منطقه توانستند محصول E-PVC را تولید کنند؛ همچنین با توجه به حجم واردات این محصول می‌توان گفت پی‌وی‌سی امولسیون یکی از نادرترین گریدهای این محصول در منطقه است که با ورود محصول پتروشیمی اروند به بازار و فناوری به کار رفته در آن، ایران به‌طور کامل از واردات آن بی‌نیاز خواهد شد. فدایی تصریح کرد: با توجه به تجهیزات و دانش فنی به کار گرفته شده انتظار ما این است که E-PVC تولیدشده در این مجتمع قابلیت رقابت با تولیدات سایر رقبا را داشته باشد و در نتیجه باعث سودآوری بیشتر پتروشیمی اروند شود. مدیرعامل پتروشیمی اروند در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم نیاز شرکت به همکاری با شرکت‌های جهانی و تجربه دوران تحریم گفت: دشواری تامین کاتالیست‌ها، مواد شیمیایی و تجهیزات خاص مجتمع یکی از مشکلات دوران تحریم بود که می‌توانست باعث توقف تولید شود، اما باهمت و تلاش متخصصان پتروشیمی اروند و شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان این مشکلات تا حد زیادی رفع شد. از سوی دیگر پتروشیمی اروند با تخصص کارشناسان خود تعمیرات اساسی کارخانه را برای نخستین بار بعد از راه‌اندازی با موفقیت انجام داد.

 وی افزود: از نکات بارز تعمیرات اساسی، انجام تعمیرات پیچیده رآکتورهای کلریناسیون مستقیم بود که سهم زیادی در افزایش ظرفیت تولید مجتمع داشت. فدایی تاکید کرد: در صورت لغو تحریم‌ها و ایجاد شرایط همکاری با شرکت‌های خارجی، زمینه توسعه صنعت پتروشیمی مستعدتر شده و به‌تبع آن پتروشیمی اروند نیز از این مزیت برخوردار خواهد شد و امکان دسترسی شرکت به تکنولوژی‌های روز جهان فراهم خواهد شد و ماندگاری آن را در بین رقبای قدرتمند خویش تقویت خواهد کرد. فدایی افزود: تسریع تامین قطعات یدکی، تجهیزات، کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی موردنیاز صنعت، سهولت در انتقال ارز حاصل از صادرات و پرداخت به شرکت‌های تامین‌کننده خارجی، افزایش فروش صادراتی، افزایش سهم صادرات اروپایی، ایجاد زمینه افزایش رقابت با دیگر شرکت‌های خارجی و کاهش قیمت تمام‌شده تامین تجهیزات خارجی نیز به دنبال لغو تحریم‌ها و تسهیل ارتباطات و فعالیت‌های بازرگانی شکل خواهد گرفت. مدیرعامل پتروشیمی اروند در پاسخ به سوالی درباره کاهش قیمت PVC و وضعیت سودآوری شرکت گفت: پیش‌بینی سود این شرکت برای سال مالی 94 با توجه به قیمت‌های S-PVC ابتدای سال 2015 میلادی و قیمت جهانی نفت،  مبلغ 923 میلیارد ریال (طبق بودجه مصوب) است.  

این در حالی است که با توجه به روند کاهشی قیمت S-PVC، دستیابی به سود مزبور کمی دشوار خواهد بود اما با توجه به روند تولید و فروش سه‌ماهه 94 و پیش‌بینی جهانی قیمت خوراک و محصولات و همپوشانی قیمت تمام شده زنجیره تولید و همچنین در صورت اصلاح قیمت فروش اتیلن دی کلراید، رسیدن به سود بودجه‌ای دور از دسترس نیست. وی درباره فعالیت‌های مالیاتی شرکت افزود: پتروشیمی اروند از سال 1388 از معافیت مالیاتی ماده 132 به مدت 5 سال استفاده کرده است. با توجه به موقعیت شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در حال پیگیری برای اخذ معافیت مالیاتی 10 ساله هستیم. وی در پایان تصریح کرد: استراتژی شرکت اصلاح ساختار مالی از طریق افزایش سرمایه و تولید اقتصادی و اصلاح قیمت فروشEDC بر اساس قیمت تمام‌شده و دستیابی به سطح ظرفیت اسمی در سال‌های 96 و 97 بر مبنای استراتژی بازار است که این امر موجب حرکت به‌سوی برون‌رفت شرکت از زیان سنواتی در سال‌های 96 و 97 خواهد شد.
۱۳ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۵۱
تعداد بازدید : ۷۵۳