نشت گاز از سکوی نفتی توتال/فاجعه زیست محیطی در دریای شمال

نشت گاز از سکوی نفتی توتال/فاجعه زیست محیطی در دریای شمال
نشت گاز از یک سکوی نفت و گاز در دریای شمال متعلق به شرکت نفت توتال فرانسه، این منطقه را در آستانه فاجعه زیست محیطی قرار داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان. سانحه بروز نشت گاز در این سکو به اندازه ای گسترده است که مسولان شرکت توتال ناگزیر شدند تا بیش از 200 نفر از کارکنان سکوی آسیب دیده 'الگین' را تخلیه کنند.

پیش بینی می شود در پی این حادثه، توتال به سرنوشت مشابه شرکت نفت انگلیسی بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک در سال 2010 میلادی دچار شود.

بر اساس این گزارش، تخلیه کارکنان از این سکوی نفت و گاز روز یکشنبه گذشته صورت گرفت و در روز دوشنبه ابری از گاز طبیعی قابل انفجار سکوی الگین و منطقه اطراف را فراگرفت.

به گفته این شبکه خبری، مسولان شرکت توتال تاکنون علت بروز این حادثه را اعلام نکردند.

سکوی نفتی الگین در فاصله 241 کیلومتری از سواحل شمالی اسکاتلند واقع است.

مسولان گارد ساحلی، این منطقه را 'منطقه انفجاری' اعلام کردند و به همه کشتی ها و هواپیماها برای عبور از اطراف این منطقه هشدار دادند.

'شل' دیگر شرکت فرانسوی نفتی، متعاقب این حادثه ناگزیر شد تا دو سکوی نفتی خود را که در نزدیکی سکوی آسیب دیده الگین واقع است، از خدمه تخلیه کند.

به گفته کارشناسان و متخصصان، در بدترین حالت ممکن برای مهار نشت گاز از این سکو، نیاز به حفر یک چاه ارتباطی در عمق دریا باشد.

برای حفر چاه ارتباطی در عمق دریا، به شش ماه زمان نیاز است.

وخامت بروز سانحه نشت گاز در این سکوی نفتی سبب شد ارزش سهام شرکت نفتی توتال در بازار بورس پاریس روز سه شنبه با شش درصد افت همراه شود.

ارزش سهام شرکت نفتی توتال در روز چهارشنبه نیز با سه و یک صدم درصد کاهش یافت.

کارشناسان احتمال سهل انگاری مسولان مستقر دراین سکوی نفتی را مردود ندانسته اند.

شرکت نفتی انگلیسی بریتیش پترولیوم موسوم به 'بی.پی' در پی بروز سانحه آتش سوزی در سکوی نفتی 'دیپ واتر هاریزون' در آوریل سال 2010 میلادی در خلیج مکزیک یکی از بی سابقه ترین تخریب زیست محیطی را در منطقه ای به گستره بیش از شش هزار و 500 کیلومتر مربع که سواحل جنوبی ایالت های آمریکا را نیز در بر می گرفت، به بار آورد.

از این سکو به دلیل مشکلات عمق چاه حفر شده در دریا به مدت سه ماه، نزدیک به پنج میلیون بشکه نفت خام را به دریا ریخته شد.

این حادثه علاوه بر وارد ساختن ضرر و زیان های هنگفت به این شرکت بزرگ نفتی، خشم طبیعت دوستان را در منطقه و سراسر جهان برانگیخت.

۱۲ فروردین ۱۳۹۱ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۰۶۹