افزایش صادرات محصولات پتروشیمی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش

افزایش صادرات محصولات پتروشیمی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش
افزایش صادرات محصولات متنوع پتروشیمی در راستای تکمیل زنجیره ارزش یکی از هدف های شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیروز دوشنبه ( سیزدهم شهریور ماه) در نشستی خبری اظهار کرد: با توجه به خصوصی شدن اغلب پتروشیمی ها و ایجاد شرایط جدید ، مسئولیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی تغییر کرده است و وظیفه این شرکت ، ترسیم نقشه راه جدید، توجیه طرح های جدید برای سرمایه گذاران، محرومیت زدایی  و تولید محصولات استراتژیک است.

به گفته حمیدرضا رستمی، در برنامه چهارم توسعه، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از 20 میلیون تن به 50 میلیون تن رسید. این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به 62 میلیون تن در سال افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه، ظرفیت 62 میلیون تنی فعلی  در صنعت پتروشیمی رشدی 100 درصدی را تجربه خواهد کرد و به رقم 129 میلیون تن خواهد رسید که معادل 40  میلیارد دلار خواهد بود.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به انعقاد قراردادی با دانشگاه صنعتی شریف به منظور تدوین برنامه استراتژیک این شرکت، افزود: در این نقشه ، وظیفه شرکت ملی پتروشیمی به عنوان سازمان توسعه ای تغییر کرده است.

به گفته وی برای تدوین این برنامه 18 جلسه مختلف برگزار شده است که شامل سرفصل هایی مانند، توسعه استراتژیک، گسترش امکان تامین منابع مالی با رویکرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی، مشارکت در توسعه زیربناها و زیرساخت ها، تقویت و پشتیبانی از طریق نهادهای خدماتی و چند مورد دیگر است.

رستمی اظهارکرد: مدیریت خوراک و توجه به زنجیره ارزش، توسعه تکنولوژی، توسعه بازار، توسعه مدیریت عملیات و ... از اقدامات مهمی است که در این برنامه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اهداف بنیادی این شرکت گفت: برنامه ریزی کلان، سیاست گذاری و تنظیم گری به منظور جلوگیری از انحصار، بستر سازی و پشتیبانی از صنعت و توجه ویژه به سرمایه گذاری از اصلی ترین اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواهد بود.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش را از بنیادی ترین برنامه های شرکت دانست و گفت: صیانت از محیط زیست و منابع ملی با حفظ مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای با رعایت حقوق ذینفعان و خلق ارزش با تعهد به توسعه پایدار و متعادل همواره مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به توافق هسته ای با کشورهای 1+5 ، افزود: با اقدامات وزارت امور خارجه، امیدواریم وضعیت فروش و صادرات محصولات بهتر شده و به شرایط قبل بازگردد.

رستمی به 15 طرح صنعت پتروشمی اشاره کرد که در مجموع 28 میلیون تن به  ظرفیت کلی کشور اضافه خواهند کرد و در ادامه گفت: این طرح ها در مجموع به 28 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که از این میزان 11.5 میلیارد دلار آن از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین خواهد شد.

رستمی افزود: این طرح ها شامل تکمیل زنجیره بنزن، طرح های آروماتیک الفین، تکمیل بوتان، NTP ، PDH ، پلی استایلن، اوره و آمونیاک ،GTO  وGTP است.

وی در ادامه گفت: هدف اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی متعادل کردن مصرف با رویکرد صادراتی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است که این مهم در طرح های جدید متانولی با توجه به تکمیل زنجیره ارزش از ابتدا تا انتها مورد توجه می باشد.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به محدودیت های منابع آبی در داخل کشور گفت: با توجه به این محدودیت جانمایی اغلب طرح های جدی در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و جزایر کشور نظیر جزیره قشم خواهد بود.

وی تهیه تکنولوژی، مشارکت در تکنولوژی و سرمایه گذاری با همکاری شرکت های خارجی را از برنامه های مهم این شرکت دانست و گفت: تا کنون مراجعات زیادی از کشورهای مختلف انجام شده و اکنون در حال انتخاب بهترین شرکت، از بین شرکتهای مختلف هستیم.

رستمی با اشاره به اینکه در سال گذشته 44 میلیون تن خوراک اتان تحویل پتروشیمی ها شده است، گفت: امیدواریم در آینده نیز خوراک برنامه ریزی شده را تحویل بگیریم.

وی به فایناتنس چین در طرح های پتروشیمی اشاره کرد و افزود: 67 پروژه در دست اجرا داریم که از این تعداد 21 مورد برای استفاده از منابع صندوق چین معرفی شده اند.

رستمی در پایان تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد شیمی شهر ها را از مهمترین برنامه های شرکت عنوان کرد.

۱۴ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۳۹
تعداد بازدید : ۶۲۷