صادرات نفت ایران درآستانه کاهش به حداقل مقدار خود در 7 ماه گذشته است

صادرات نفت ایران درآستانه کاهش به حداقل مقدار خود در 7 ماه گذشته است
خبرگزاری رویترز اعلام کرد: براساس اطلاعات دریافتی از منابع آگاه که در جریان برنامه ریزی های مقدماتی حمل و نقل دریایی هستند، صادرات نفت خام ایران می رود تا در پایان ماه اکتبر (9 آبان) به کمترین سطح خود در هفت ماه گذشته برسد.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا به نقل از رویترز، این امر نشان می دهد، ایران باید به سختی تلاش کند تا پس از توافق هسته ای بتواند صادرات نفت خام خود را افزایش دهد.
کاهش صادرات نفت ایران در حالی است که این کشور برای تشویق خریداران آسیایی و بدست آوردن جایگاه قبلی خود در بازار که در سه سال و نیم گذشته به دلیل تحریم های غرب از دست داده است، نفت خود را با تخفیف عرضه می کند. 
محموله های ماه سپتامبر و اکتبر(شهریور و مهر) که عمدتا در ماه های اکتبر و نوامبر(آبان و آذر) تحویل مشتری داده می شوند، نشان می دهد، خرید نفت خام از ایران توسط مشتریان آسیایی می رود تا در ماه اکتبر برای سومین ماه متوالی کاهش یابد. کاهش ناگهانی مصرف نفت پالایشگاه ها و پیش بینی آب و هوای معتدل در زمستان امسال از مهمترین دلایل کاهش تقاضای نفت در آسیا است. 
حجم واردات نفت خام چین، بزرگ ترین خریدار نفت ایران، در ماه اکتبر به کمترین سطح خود در حدودا یک سال گذشته خواهد رسید.
این در حالی است که پیش بینی شده بود با حصول توافق وین در تاریخ 14 ژوییه (23 تیر)، حتی با وجود اینکه تحریم ها هنوز لغو نشده اند، صادرات نفت ایران افزایش پیدا می کند. کارشاسان می گویند تحریم های ایران بعید است تا سال میلادی آینده لغو شوند.
صادرات نفت خام ایران، بدون احتساب میعانات گازی، می رود تا در پایان ماه اکتبر به حدود 830 هزار بشکه در روز برسد که از رقم تجدیدنظر شده ماه سپتامبر، 14 درصد کمتر است و همچنین کمترین مقدار از مارس گذشته (اسفند 93) است.
هند و ژاپن در ماه مارس (اسفند) هیچ نفتی از ایران خریداری نخواهند کرد تا تحریم های تحمیل شده بر ایران نقض نگردد.
چین قصد دارد در ماه اکتبر 370 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند که تقریبا 10 هزار بشکه از ماه سپتامبر کمتر است.
۱۴ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۵۰
تعداد بازدید : ۴۸۹