پیشنهاد آلمان‌ها برای خرید گاز ال‌ان‌جی

پیشنهاد آلمان‌ها برای خرید گاز ال‌ان‌جی
اولاف لیس وزیر اقتصاد، حمل‌ونقل و کار ایالت نیدرزاکسن آلمان که به همراه یک هیات بزرگ تجاری در ایران حضور دارد، روز یکشنبه در اتاق تهران حاضر شد و با مسعود خوانساری، دیدار وگفت‌وگو کرد. در این نشست که با حضور تعدادی از اعضای هیات رئیسه اتاق تهران و سران هیات تجاری آلمانی برگزار شد دو طرف با تکیه بر شرایط مناسب بعد از رفع تحریم، بر افزایش مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری تاکید کردند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در ابتدای این دیدار مسعود خوانساری، با اشاره به تداوم روابط تجاری دو کشور حتی در دوران تحریم گفت: «تحریم‌ها اگرچه مراودات اقتصادی دو کشور را به طور قابل توجهی کاهش داد اما نتوانست آن را قطع کند. دلیل آن هم میانه‌رو بودن و اتخاذ سیاست‌های اعتدالی از سوی دولت آلمان بوده است که کمتر گرفتار افراط و تفریط شده است.» خوانساری هم‌چنین با اشاره به پذیرفتن پناهجویان کشورهای جنگ‌زده توسط آلمان، از این اقدام آنان تقدیر کرد.


خوانساری که به دلیل حضور در رومانی در نشست هیات تجاری آلمانی و فعالان اقتصادی ایراین در روز شنبه حضور نداشت، در این دیدار به ذهنیت مثبت و خاطره خوب مردم ایران از محصولات و کالاهای آلمانی اشاره کرد و گفت: «این ذهنیت و اقبال مردم به کالاهای آلمانی، فضا را برای سرمایه‌گذاری و فعالیت جدی شرکت‌های آلمانی در بازار ایران بسیار مساعد کرده است. شرکت‌های آلمانی باید کاملاً آماده شوند تا بتوانند زودتر از رقبا کار را شروع کنند.»


رئیس اتاق تهران هم‌چنین با اشاره به همسایگی ایران با 15 کشور از جمله هشت کشوری که در خشکی محصور هستند اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در ایران به منزله دسترسی به یک بازار حداقل 300 میلیون نفری است. خوانساری با اشاره به مزیت‌های ایران در منطقه از جمله سهولت دسترسی به تمام کشورهای منطقه از طریق خشکی و دریا و ثبات سیاسی و امنیت بالا تاکید کرد که ایران می‌تواند مرکز سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی برای تولید کالای صادراتی باشد. مسعود خوانساری با اشاره به حضور اولاف لیس در هیات مدیره شرکت خودروسازی فولکس واگن عنوان کرد که این شرکت آلمانی می‌تواند حضور پررنگ‌تری در بازار خودروی ایران داشته باشد. خوانساری توضیح داد که مصرف خودرو در ایران سالانه یک میلیون و 800 هزار دستگاه است و با توجه به وضعیت خودرو در کشورهای مجاور، ایجاد خط تولید صادراتی می‌تواند بازار خوبی برای این محصول داشته باشد. و خودروسازهای آلمانی و از جمله فولکس واگن می‌توانند از پیشینه مثبت خود بهره ببرند و با قدرت وارد این بازار شوند.


پیشنهاد خرید گاز ال‌ان‌جی از سوی آلمان‌ها
در ادامه این نشست، اولاف لیس تاکید کرد که علاوه بر گسترش و توسعه روابط اقتصادی، برای آلمان‌ها مهم است که دو کشور ایران و آلمان بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند. او با اشاره به روابط دیرینه دو کشور اعلام کرد که آلمان‌ها برای حضور در ایران برنامه‌ای جدی و عزمی راسخ دارند و هم‌اکنون در حال بررسی شرایط به منظور حضور بهتر و موثرتر هستند.


وزیر اقتصاد، حمل‌ونقل و کار ایالت نیدرزاکسن آلمان با اشاره به دیدارش با معاون بانک مرکزی ایران گفت: «ما در زمینه مراودات بانکی و نقل و انتقال پول و هم‌چنین مساله بیمه صحبت کردیم و به نظر می‌رسد گام‌های خوبی در زمینه برقراری سوئیفت برداشته شده است.» او عنوان کرد که با برقراری مراودات بانکی دو کشور، حرکت در مسیر توسعه مبادلات تجاری نیز تسهیل می‌شود. سرپرست هیات تجاری آلمان هم‌چنین پیشنهاد کرد که نمایندگانی از بانک‌های ایران در کارگاه‌های مدرن بانکداری در آلمان شرکت کنند تا با ابزار جدید و فناوری‌های نوین مورد استفاده در بانکداری روز دنیا آشنا شوند.


اولاف لیس هم‌چنین با اشاره به تخصص و تجربه شرکت‌های ایالت نیدرزاکسن در استخراج نفت از علاقمندی این شرکت‌ها برای حضور در صنایع نفت و گاز ایران خبر داد. او افزود: «ایالت نیدرزاکسن بزرگترین بندر نفتی آلمان است و بزرگترین محموله‌های وارداتی نفت در این ایالت تخلیه می‌شوند. ما می‌توانیم در این بندر پذیرای کشتی‌هایی باشیم که گاز ال‌ان‌جی ایران را به صورت مایع حمل می‌کنند و از آنجا از طریق خط لوله می‌توان این گاز را به سایر نقاط انتقال داد.» او هم‌چنین با اشاره به این که ایالت نیدرزاکسن قلب صنعت خودروی آلمان است تاکید کرد که خودروسازهای آلمانی علاقه زیادی به حضور در بازار ایران دارند و هم‌اکنون ارتباطاتی جدی بین فولکس واگن و خودروسازهای ایرانی برای بررسی نحوه همکاری برقرار است. او هم‌چنین عنوان کرد که با سرمایه‌گذاری در صنایعی چون صنعت غذا و مواد شیمیایی که شرکت‌های ایالت نیدرزاکسن در آن متخصص هستند، اشتغال هم ایجاد می‌شود که برای جامعه ایرانی منفعت دارد.


در ادامه این نشست سیدحامد واحدی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز با تاکید بر این که زیرساخت همه روابط اقتصادی، ارتباطات بانکی و بیمه‌ای است از هیات آلمانی خواست تا بانک‌های خود را برای برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی ترغیب کنند. واحدی هم‌چنین پیشنهاد انتقال گاز ال‌ان‌جی به این ایالت را پیشنهادی قابل توجه ارزیابی کرد.

 

 

 

۱۴ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : ۶۹۵