یک مقام صندوق بین المللی پول: ایران برای سود بردن از لغو تحریم‌ها به اصلاحات اقتصادی نیاز دارد

یک مقام صندوق بین المللی پول: ایران برای سود بردن از لغو تحریم‌ها به اصلاحات اقتصادی نیاز دارد
یک مقام صندوق بین‌المللی پول اظهار کرد: اقتصاد ایران به شرطی از توافق جامع هسته‌ای سود خواهد برد که دولت این کشور در سیاستهای اقتصادی و مالی اصلاحات عمده‌ای انجام دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از وال استریت ژورنال، مارتین سریزولا، معاون مدیر دپارتمان خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای که پس از سفر سپتامبر مقامات این سازمان برای ارزیابی اقتصاد ایران منتشر شد، اظهار کرد: توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای جهان و پیش بینی برداشته شدن تحریمهای اقتصادی فرصت منحصری را برای ایجاد و توسعه دستاوردهای دو سال گذشته به همراه آورده است.

 

اما آقای کریزولا اظهار کرد: اقتصاد ایران ضعیف بوده و هشدار داد که مقامات این کشور اگر می‌خواهند به طور کامل از دستاوردهای توافق هسته‌ای بهره مند شوند باید تغییرات ساختاری صورت دهند.

 

وی در ادامه افزود: اراده سیاسی برای انجام این تغییرات از جمله حذف یارانه‌ها، کاهش بدهی بخش دولتی و دنبال کردن سیاست پولی محتاطانه ضروری بوده است.

 

این مقام صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد: پیچیدگی و گستردگی مشکلات مستلزم رهبری سیاسی قوی و پشتیبانی برای اقدام قاطع و هماهنگ است.

 

تحت توافق هسته‌ای که در ماه ژوییه امضا شده است، در قبال اجرای تعهدات ایران، تحریمهای بین المللی که به اقتصاد این کشور آسیب زده است، برداشته خواهند شد.

 

مقامات ایرانی امیدوارند برداشته شدن تحریمها، عملکرد اقتصادی بهتری را بدنبال داشته باشد. تحت دولت حسن روحانی که در سال 2013 به ریاست جمهوری رسید، نرخ تورم سالانه به حدود 12 درصد کاهش پیدا کرده و ریال ایران در برابر ارزهای جهانی بزرگ تثبیت شده است.

 

با این همه کاهش قیمت نفت در سال گذشته به چالشی برای ایران تبدیل شده که صادرات نفت عمده تجارت خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد. صندوق بین المللی پول تا حدودی به دلیل کاهش قیمت نفت، برآورد کرده است که اقتصاد ایران ممکن است در نیمه اول سال 1394 کوچک شده باشد.

 

به گفته آقای کریزولا، پیش بینی رشد اقتصادی برای کل سال بین منفی 0.5 تا 0.5 درصد است. با این همه آینده روشن‌تر به نظر می‌رسد. اگر ایران تولید نفتش را حداکثر یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و هزینه‌های مبادلات مالی و تجارتش با برداشته شدن تحریمها کاهش پیدا کند، رشد اقتصادی در سال 1395 ممکن است به چهار تا 5.5 درصد برسد.

 

آقای کریزولا و سایر کارکنان صندوق بین المللی پول در راستای بازبینی سالانه اقتصاد ایران، به این کشور سفر کردند. انتظار می‌رود گروه صندوق بین المللی پول گزارش کامل در این باره را اوایل دسامبر منتشر کند.

۱۴ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۵۴۷