افزایش 15 درصدی صادرات نفت به دلیل خارج شدن از تحریم‌ها نیست

افزایش 15 درصدی صادرات نفت به دلیل خارج شدن از تحریم‌ها نیست
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزایش 15 درصدی صادرات اخیر را به دلیل خارج شدن از تحریم‌ها ندانست و گفت: افزایش صادرات به دلیل تولید اضافی است.
نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش 15 درصدی صادرات نفت در چند ماه اخیر گفت: افزایش صادرات نفت به دلیل خارج شدن از تحریم‌ها نبوده بلکه به دلیل تولید اضافی است که با افزایش صادرات روبرو هستیم.

وی با اشاره به درآمدهای حاصل شده از صادرات نفت اظهار داشت: افزایش نقدینگی اقتصاد کشور بستگی به عملکرد ما پیرامون تبدیل ارز به ریال و وارد کردن آن به بازار دارد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر ارز به دست آمده از فروش نفت به بازار سرمایه‌گذاری ورود پیدا کند قطعا تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشور می‌گذارد و اگر بخواهیم ارز به دست آمده را تبدیل به ریال کنیم و در امور جاری کشور صرف شود قطعا تبعات منفی را در پی دارد.

نجابت صادرات نفت را از اولویت‌های کشور طبق اصل برنامه پنجم و ششم مجلس عنوان کرد و بیان داشت: تلاش بر این است تا از خام‌فروشی به فرآورده فروشی روی آوریم. اما گاهی اوقات در مواقع اضطراری برای افزایش درآمد کشور باید صادرات نفت را افزایش دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: ارز به دست آمده باید در اختیار صندوق توسعه ملی قرار بگیرد تا به صورت وام در اختیار بخش غیردولتی قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تمام تلاش وزارت نفت و مجلس را روی افزایش سهمیه نفت در اوپک برشمرد و تصریح کرد: افزایش سهمیه نفت برای ما یک هدف است و نمی‌گذاریم که با کاهش روبرو شویم چرا که ظرفیت‌ها مشخص است و باید طبق برنامه حرکت کرد.

نجابت طرح اساس‌نامه شرکت نفت را از کارهای اخیر این کمیسیون عنوان داشت و گفت: این طرح بر اساس مصوبه مجلس و اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون ارجاع داده شد و کمیسیون هر تصمیم نهایی که اتخاذ کند،‌ ابلاغ خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: برای تصویب نهایی این اساس‌نامه جلسات متعددی صورت گرفته تا ماده به ماده بررسی شود و ایرادات احتمالی را بررسی می‌کنیم اگر اصلاحات به پایان برسد به صورت یک قانون لازم‌الاجرا خواهد بود.
۱۴ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۴۸۶