توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی با وضع عوارض بر خام فروشی

توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی با وضع عوارض بر خام فروشی
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد کرد دولت از محل وضع عوارض بر صادرات کالاهایی که به صورت خام فروشی صورت می گیرد زمینه توسعه صنایع پائین دستی در بخش پتروشیمی را ایجاد کند .

حمیدرضا صالحی درگفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با توجه به پهنه های مختلف جغرافیایی در کشور تدوین شده و با تعیین فرمول خوراک می تواند سرمایه گذاری مناسبی را در بخش پتروشیمی کشور ایجاد کرد .

وی اضافه کرد: صنعت پتروشیمی در کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا در حال پیشرفت است و از کانال سوئز تا چین و هنگ کنگ به محصولات تولیدی پتروشیمی نیازمند است و این مزیت منجر می شود تا اروپایی ها منابع گاز را از ایران دریافت کرده و درداخل کشور تولید کنند و مهندسی ارزان و نیروی متخصص انسانی می تواند از ظرفیت های مناسب جذب سرمایه گذار در کشور باشد .

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: به غیر از آلمان اغلب شرکت های صاحب سبک مانند ایتالیا که پیشرفت های خوبی در صنعت پتروشیمی داشته اند و جزو برندهای خوب دنیا بوده اند نیمه تعطیل هستند و می توان تکنولوژی و برند آنها را با قیمت های مناسب به کشور وارد کرد و از بازارهای ثالث بهره ببرند .

وی اضافه کرد: فرصت طلایی پیش روی این بخش از تولید کنندگان پتروشیمی در اروپا به وجود آمده تا بتوانند از فرصت پساتحریم استفاده کرده و با ارایه برندهای جدید و مشترک با سرمایه گذاران ایرانی فرصت برد _برد را برای هر دو طرف سرمایه گذاری ایجاد کرد.

صالحی درباره تکمیل زنجیره ارزش در بخش پتروشیمی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا هر چه ارزش افزوده بیشتر باشد مشوق های تولید و صادرات بیشتری اخذ می کند و در کشور نیز باید مشوق های صادراتی به منظور تکمیل زنجیره ارزش افزوده اعطا شود .

وی اظهار کرد:باید با وضع تعرفه بالا به محصولاتی که نیازی به واردات ندارند حمایت های لازم را به منظور تولیداتی که می توان ارزش افزوده آنها را افزایش داد ایجاد نموده و همچنین مشوق های صادراتی از محل صادرات کالاهایی که خام فروشی دارند ارایه شود .

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: در شرایطی که به دلیل نبود تکنولوژی های تولید ناگزیر از صادرات خام وجود دارد باید تعرفه هایی را وضع کرد و با ایجاد صندوق حمایت از صنایع پائین دستی شرایط استفاده از این تولیدات را فراهم کرد و به تدریج در یک برنامه زمان بندی شده زنجیره ارزش را در تولیدات صادراتی تکمیل کرد .

وی اضافه کرد: باید برصادرات مس ،آهن ،فولاد و سایر فلزاتی که به صورت خام صادر می شود تعرفه اعمال کرده و از محل صادرات در صنایع بالادستی درآمدهایی ایجاد شود که خرج سرمایه گذاری در صنایع پائین دستی شود .

صالحی با اشاره به وضع عوارض توسط عراق بر روی محصولات بالادستی کشور بیان کرد: ایران نیز می تواند از محل وضع عوارض صادرات بر روی موادی که به صورت خام صورت می گیرد به توسعه صادرات اقدام کند اما متاسفانه در این زمینه طی سالهای گذشته به صورت هوشمندانه عمل نشده است .

۱۴ مهر ۱۳۹۴ ۱۳:۳۹
تعداد بازدید : ۵۴۷