چشم امید شرکتهای پتروشیمی خاورمیانه به سرمایه گذاری های خارجی

چشم امید شرکتهای پتروشیمی خاورمیانه به سرمایه گذاری های خارجی
شرکتهای پتروشیمی در منطقه خاورمیانه به دنبال جذب سرمایه گذار های جدید خارجی هستند.

به گزارش نیپنا به نقل از پلاتس، عبدالوهاب آل سعدون دبیرکل انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس خاطر نشان کرد که به دلیل افزایش تقاضای مصرف کننده عمده چینی برای محصولات پتروشیمی مانند الفین ها، آروماتیک ها و پلیمرها باعث شده تا تولید کنندگان محصولات پایین دست پتروشیمی در خاورمیانه بیشتر به دنبال سرمایه گذاری در زمینه تولید محصولات پتروشیمی باشند .

دبیر انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس که محل دفتر آن در دبی است افزود: شرکت آرامکو عربستان اخیرا با کسب سهام شرکت آلمانی لانکس سازنده لاستیک مصنوعی خود را به تولید محصولات پایین دست پتروشیمی مقید کرده است از طرف دیگر کویت نیز به دنبال فرصت های مشابه برای توسعه صنعت پتروشیمی خود است و جزئیات آن را ارائه نکرده است 

شرکت آلمانی لانکس نیز ضمن تایید واگذاری 50 درصد از سهام شرکت خود به شرکت آرامکو عربستان خاطر نشان کرد که شرکت آرامکو با پرداخت 2.75 میلیارد یورو معادل 3.07 میلیارد دلار فعالیت خود را در زمینه سرمایه گذاری برای توسعه صنایع پتروشیمی آغاز کرده است.

آل سعدون در ادامه گفت: علاوه بر این تمام تولید کنندگان عمده محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه ضمن بررسی و بازاریابی فرصت های طلایی در خارج از کشور هستند صنعت تولید محصولات پایین دست پتروشیمی را نیز در داخل کشور خود توسعه و گسترش می دهند.

دبیرکل انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس در ادامه افزود: بزرگترین تولید کنندگان محصولات پتروشیمی در این انجمن شامل شرکت صدارا، پتروربیع و اوربیک در عمان هستند که در زمینه صنایع پایین دست پتروشیمی بسیار فعالیت کرده اند و با ساخت واحدهای مختلف موجب گسترش مجتمع های پتروشیمی خود شده اند. 

بر این اساس پیش بینی می شود که شرکت صدارا مجتمع پتروشیمی جدید خود را در جبیل عربستان سعودی در پایان سال 2015 راه اندازی کند و پتروربیع فاز دوم مجموعه پتروشیمی خود در رابغ، ساحل دریای سرخ اواسط سال 2016 آغاز خواهد کرد که در هر دو مجتمع پتروشیمی طیف وسیعی از الفین، پلیمر و آروماتیک تولید خواهد شد. مجموعه پتروشیمی اوربیک در صحار عمان در حال حاضر 198 هزار متریک تن در سال بنزن و 818 هزار متریک تن در سال پارازایلین و علاوه بر آن 350 هزار متریک تن در سال پلی پروپیلن تولید می کند. این مجتمع نیز طیف وسیعی از واحدهای تولیدی پایین دست پتروشیمی را با استفاده از مواد خام مجتمع اوربیک تولید می کند.

۱۴ مهر ۱۳۹۴ ۱۳:۴۲
تعداد بازدید : ۵۱۲