روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بورس زیر سایه انتظار
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد ٧٠ واحدی (معادل ١/ ٠ درصدی) مواجه شد. در این شرایط، ارزش معاملات بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی در سطح ٤٠ میلیارد تومان است. با وجود ثبت سفارش خرید در نمادهای مختلف اما تفاوت قیمتی میان عرضه و تقاضا مانع از افزایش حجم معاملات شده است، این موضوع در کنار حرکت کم نوسان شاخص در کانال ٦١ هزار واحدی به حالت انتظاری بازار اشاره دارد. از طرفی، پس از ریزش‌های اخیر بورس تهران، ارزیابی از کف قیمتی سهام مانع از ایجاد موج دوباره فروش میان سهامداران شده است. از سوی دیگر، خریداران همچنان در انتظار خرید سهام در قیمت‌های کمتر هستند، تا با کاهش میانگین خرید، ریسک سبد سهام خود را کاهش دهند. انتشار صورت‌های مالی شش ماهه و همچنین مشخص شدن زمان اجرای برجام می‌تواند زمینه خروج از فضای انتظاری را ایجاد کند.

کاهش نوسانات قیمت دلار
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ١٥ تومانی به نرخ ٣٤٧٠ تومان معامله شد. روز یکشنبه افت مقطعی قیمت دلار به زیر سطح ٣٤٥٠ تومانی نیز مشاهده شد، در ادامه اما، شناسایی کف قیمتی رشد دلار را به دنبال داشت. این موضوع به ادامه روند افزایش تقاضا در بازار اشاره دارد. پیش تر به روند افزایش تقاضا در ماه‌های پس از حصول توافق هسته‌ای و همچنین تقاضای آربیتراژ در پی کاهش قیمت‌ها اشاره شده بود. کاهش انتظارات از افت قیمت دلار در بازار ارز تا حدودی تقاضا در بازار ارز را تقویت کرد (عامل رشد قیمت در روز گذشته). از سوی دیگر، نزدیک شدن به سطح روانی ٣٥٠٠ تومانی می‌تواند سرعت رشد قیمتی را کاهش دهد. بنابراین، انتظار ثبات نسبی نرخ دلار محتمل است، این موضوع باعث کاهش فعالیت معامله‌گران فردایی در روزهای اخیر شده است. 

تداوم بی‌توجهی سکه به عوامل اثرگذار
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر به قیمت ٩٢١ هزار تومان معامله شد. به نظر می‌رسد پس از نوسانات شدید قیمتی سکه در تیر و مرداد در پی نوسانات شدید نرخ اونس و دلار، در روزهای اخیر شاهد واکنش کند سکه نسبت به تغییرات قیمتی بازارهای اثرگذار هستیم. در این شرایط، ابهامات قیمتی اونس همچنان مشاهده می‌شود. بنابراین، در صورت ثبات قیمت اونس و دلار در قیمت‌های فعلی، می‌توان انتظار همراهی قیمت سکه را نیز داشت. روز گذشته، نیز شاهد حرکت رفت و برگشتی قیمت اونس بودیم که در ساعت تنظیم این گزارش، نوسانات اندکی نسبت به روز معاملاتی قبل تجربه می‌کرد. در ادامه معاملات، نوسانات شدید قیمتی اونس دور از انتظار است. دلار نیز در شرایط ثبات نسبی قرار دارد و انتظار تغییرات شدید قیمتی دلار نیز در بازار کاهش یافته است. 

فشار «سهام» بر اونس طلا
دیروز ساعت ١٦، هر اونس طلای جهانی به قیمت ١١٣٦ دلار معامله ‌شد. با انتشار آمار اشتغال آمریکا، احتمال موکول شدن افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو به سال ٢٠١٦ شدت گرفت، این موضوع موجب رشد قیمت اونس طلا در روز جمعه شد. با وجود انتظار تداوم رشد قیمت اونس در شروع معاملات هفتگی بازار جهانی، فشار عوامل منفی بر قیمت اونس مانع از ادامه روند صعودی شد. از طرفی، امیدواری به ادامه سیاست‌های انبساطی توسط فدرال رزرو آمریکا موجب رشد بازارهای سهام شد (رشد شاخص بازارهای سهام اروپا و آسیای شرقی). همچنین، افزایش عرضه از سوی معامله‌گران بازار طلا به دنبال جهش قیمت اونس در معاملات روز جمعه و در نتیجه، شناسایی سود نیز عامل دیگری بر کاهش قیمت فلز زرد بود. با این حال، کاهش شاخص دلار و سیگنال‌های ضعف اقتصاد آمریکا همچنان از قیمت اونس حمایت می‌کند.

بازگشت از کف
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد ٢ درصدی مواجه شدند. پس از ریزش قیمتی به کف ٣٠ ماهه، روز گذشته افزایش تقاضا در پی شناسایی کف قیمتی رشد قیمت اوراق مزبور را رقم زد. کارشناسان بازار مسکن در ماه‌های اخیر به قیمت‌های مناسب مسکن در شرایط کنونی و پس از رکود دوساله این بازار اشاره دارند. این موضوع در کنار کاهش نرخ سود وام مسکن در قیمت‌های پایین «تسه»ها تقاضای اوراق را افزایش داده است. در این میان، اوراقی که سررسیدهای آنها مدت زمان بیشتری را در اختیار متقاضیان اوراق برای دریافت وام قرار می‌دهد (مانند اوراق منتشرشده در ماه‌های اخیر)، در قیمت‌های بیشتری نسبت به سایر اوراق هستند. در این شرایط، همچنان عوامل فشار مانند احتمال تعدیل نرخ سود بانکی و همچنین جذابیت وام‌های با مبالغ بیشتر بر قیمت «تسه»ها فشار وارد می‌کند. 

رشد نفت با افت شاخص دلار
هر بشکه نفت خام آمریکا دیروز ساعت ١٦ به قیمت ٤٦ دلار معامله ‌شد. با سیگنال منفی آمار ضعیف اشتغال آمریکا، شاخص دلار به کمترین میزان در دو هفته کاهش یافت که این موضوع از قیمت نفت حمایت کرد. در حالی که این آمار به تضعیف اقتصاد آمریکا اشاره داشت، اما انتظار برای ادامه سیاست‌های انبساطی توسط فدرال رزرو به‌عنوان عاملی مثبت برای قیمت نفت محسوب می‌شود. در این شرایط، فشار عوامل بنیادین، احتمال تداوم رشد قیمت نفت را کاهش داده است. بانک جهانی در گزارش جدید، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی آسیای شرقی و چین را کاهش داده است که نشان‌دهنده چشم‌انداز تیره کاهش تقاضا است. عربستان سعودی با چشم‌انداز کاهش تقاضا و در راستای افزایش سهم بازار، اقدام به کاهش قیمت فروش نفت به آسیا (با تخفیف ٢٠/ ٣دلاری، بیشترین تخفیف از فوریه ٢٠١٢) و آمریکا کرده است. 
۱۴ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۱۴
تعداد بازدید : ۴۹۳