نقدینگی در چه بخش هایی رخنه کرده است؟/ دست تولید خالی از نقدینگی

نقدینگی در چه بخش هایی رخنه کرده است؟/ دست تولید خالی از نقدینگی
کارشناسان اقتصادی تمرکز دولت بر کاهش تورم طی دوسال اخیر و عدم هدایت صحیح نقدینگی به سمت تولید را از مهم ترین عوامل بروز رکود در بخش مولد اقتصاد اعلام می کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در کنار تمام مشکلاتی که امروز تولید کشور با آن دست به گریبان است شاید بتوان "کمبود نقدینگی" را از اصلی ترین چالش های موجود بر سر راه این ستون فقرات اقتصاد برشمرد چراکه نبود این مهره اصلی، نه تنها سرمایه در گردش را با مشکل مواجه کرده بلکه تعطیلی و ورشکستگی را نیز برای واحدهای تولید به دنبال داشته است.

درواقع زمانی که بنگاهی تولیدی نقدینگی لازم را برای تداوم فعالیت های خود کسب نمی کنند به ناچار هم مجبور به تعدیل نیرو و هم در بیشتر موارد مجبور به اعلام ورشکستگی و یا تغییر شغل می شوند مسئله ای که بخش تولید کشور امروز به شدت از آن رنج می برد.

در این میان کارشناسان اقتصادی معتقدند که تمرکز دولت بر کاهش تورم طی دوسال اخیر و عدم هدایت صحیح نقدینگی به سمت تولید از مهم ترین عوامل بروز رکود در بخش مولد اقتصادی است.

به گونه ای که دست این بخش حتی از سهم یارانه ای خود نیز همچنان خالی است و دولت با واریز رقم های جزئی سعی در پرداخت حق یارانه ای این حوزه دارد. (چندی پیش رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خبر از پرداخت یارانه ای 200 میلیاردی به بخش تولید داد.)

در این میان طبق آنچه که رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته به آن اشاره داشت این بود که "حجم نقدینگی در پایان مردادماه به 850 هزار میلیارد تومان رسیده است به گونه ای که این حجم نسبت به مرداد و اسفند سال گذشته به ترتیب معادل ۲۳.۱ و ۸.۷ درصد رشد داشته است."

این رشد نقدینگی در صورتی رخ داده که به گفته اقتصاددانان و البته تولیدکنندگان، بخش تولید همچنان از نبود آن رنج می برد که همین عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید این شائبه را ایجاد کرده است که این حجم از نقدینگی در چه محلی مصرف میشود، البته پول های در دست مردم و سپرده های بانکی نیز جزئی از نقدنیگی موجود محسوب می شود؛ اما نکته قابل تامل در این خصوص آن است که با وجود رشدی 23 درصدی نقذدینگی نسبت به مرداد سال قبل، چرا بخش تولید همپچنان نالان است و مشخص نیست رخنه اصلی نقدینگی در چه حوزه هایی بوده است.

در این بین طبق گزارش مرکز آمار ایران، رشد تولید در بخش های صنعت و معدن در بهار امسال بر مدار منفی چرخید که نشان می دهد این مهره های اصلی اقتصاد درگیرودار رکود فرو رفته اند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز با بیان اینکه متاسفانه هنوز صنایع و واحدهای تولیدی کشور از لحاظ نقدینگی دچار مشکل هستند به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: به دلیل رکود موجود در بازار و عدم انجام خرید و فروش تولیدات واحدهای تولیدی در کارخانجات دپو شده و به فروش نمی‌رسد.
 
سید عبدالوهاب سهل آبادی ادامه می دهد: با توجه به رکود موجود تا زمانی که فضای کسب و کار بهبود نیابد و تولیدکنندگان زیر چتر حمایت‌کنندگان قرار نگیرند وضعیت صنایع بهتر نخواهد شد.

البته  نمی توان دستاوردهای دولت در کاهش نرخ تورم را که روزی به بالای 40 درصد نیز رسیده بود را نادیده گرفت اما زمانی که منابعی همچون نقدینگی به سمت تولید هدایت نشده و بیشتر آن در جاهایی که سودآوری بهتری داشته‌اند سرمایه‌گذاری شده است نباید انتظار بهبود روند تولید را داشت.

چراکه اگر سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها طوری اتخاذ و ترسیم می‌شد که منابع به سمت تولید حرکت کند اکنون با چنین رکود سنگینی که به تعطیلی اغلب مراکز تولیدی انجامیده است مواجه نمی‌شدیم.
۱۵ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۳
تعداد بازدید : ۴۴۳