تولید آب شیرین با بازیابی انرژی اتلافی نیروگاه‌های گازی

تولید آب شیرین با بازیابی انرژی اتلافی نیروگاه‌های گازی
در حالی بخش نیروگاهی بیشترین سهم از کل انرژی اتلافی کشور را به خود اختصاص داده است که با استفاده از این انرژی اتلافی در نیروگاه‌های گازی می توان آب شیرین بدون مصرف سوخت تولید نمود و نیاز نوار ساحلی جنوب کشور به آب را برطرف کرد.

بر اساس آمارهای موجود در ترازنامه هیدروکربوری کشور سال 1392 حدود دو سوم کل میزان تلفات انرژی کشور در آن سال در بخش نیروگاهی بوده که برابر 270 میلیون بشکه معادل نفت خام است. در شکل زیر سهم مراکز مختلف در تلفات انرژی کشور در سال 1392 نشان داده شده است.


بخش اعظم تلفات نیروگاهی در نیروگاه های حرارتی ایجاد می شود. نیروگاه های گازی به عنوان یکی از  انواع اصلی نیروگاه‌های حرارتی کشور، بازدهی حدود 30 درصد دارند و  سالانه 18 میلیارد مترمکعب گاز (معادل گاز مصرفی استان تهران در سال 1392) در آنها به صورت حرارت بدون استفاده به هوا رها می‌شود. به منظور افزایش بازده نیروگاه‌های گازی کشور دو راهکار عمده وجود دارد که عبارتند از:

1. اضافه شدن بخش بخار به نیروگاه گازی و تبدیل شدن به نیروگاه سیکل ترکیبی: در این روش با استفاده از حرارت خروجی توربین گاز، بخار آب تولید می‌شود و این بخار به عنوان ورودی توربین بخار برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. با انجام این کار، بازدهی نیروگاه از 30 درصد به 45 درصد می رسد.

2. اضافه شدن بخش بخار و واحدهای شیرین‌سازی آب به نیروگاه‌های گازی: در این روش نیز با استفاده از حرارت خروجی توربین گاز، بخار آب تولید می‌شود و این بخار به عنوان ورودی توربین بخار برای تولید برق مورد استفاده می‌گردد. همچنین از بخار خروجی توربین بخار برای تبخیر و سپس میعان نمودن آب دریا برای تولید آب شیرین استفاده می‌گردد. با انجام این کار، بازدهی نیروگاه از 30 درصد به 80 درصد می رسد. در این روش علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق کشور، می‌توان نیاز آب شیرین مناطق ساحلی جنوب کشور را که با مشکل تامین آب روبرو هستند نیز برطرف کرد.

از طرف دیگر، بیش از 55 درصد از مجموع آب مصرفی کشور از منابع زیرزمینی تأمین می شود و بیشی از نیمی از دشت های کشور در وضعیت بحرانی منابع زیرزمینی آب قرار دارند و اثرات این مسئله با شور شدن آب چاهها، افت شدید تراز آب و فرونشست زمین ها مشخص می شود. و لذا باید در اولویت قرار گیرد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 14 هزار مگاوات نیروگاه گازی در نوار ساحلی جنوب کشور موجود است که ظرفیت تولید روزانه 3 میلیون متر مکعب در روز معادل مصرف آب شهر تهران را دارد. این مقدار از آب تولیدی نیاز روزانه حدود 13 میلیون نفر را در نوار ساحلی جنوب کشور برطرف می‌سازد.

بنابراین برای کاهش تلفات بخش نیروگاهی کشور و تولید آب شیرین مورد نیاز کشور به صورت همزمان، استفاده از واحدهای شیرین سازی آب در کنار نیروگاه‌های گازی گزینه مناسبی است که باید در اولویت قرار بگیرد.

۱۵ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۵۸
تعداد بازدید : ۶۰۳