روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
ادامه رکود در بورس تهران
روز گذشته، بازار سهام در فضایی نسبتا منفی آغاز به کار کرد؛ هرچند مسیر افت قیمت‌ها شتاب بیشتری به افت رقم شاخص داده بود، اما حمایت سهامداران حقوقی از برخی نمادهای بزرگ بورس مانع از ریزش سنگین آن شد. به این ترتیب، در پایان دماسنج بازار سهام افت ٢٤ واحدی (معادل ٠٤/ ٠ درصد) را تجربه کرد؛ در این شرایط، شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادهای بورسی در محاسبه آن) با افت سنگین‌تری، معادل ٤/ ٠درصد مواجه شد که حمایت نمادهای بزرگ بورسی از شاخص کل را تایید می‌کند. نبود چشم‌انداز واضح از وضعیت اقتصادی از یکسو و ریسک گریزی سرمایه گذاران از سمت دیگر مهم ترین عوامل رکود فعلی بازار سهام محسوب می‌شوند که حجم معاملات را به حداقل خود رسانده‌اند. با این حال، مناسب بودن سطح عمومی قیمت‌ها در بازار سهام مانع ریزش‌های سنگین می‌شود و روند کم‌نوسان سناریوی محتمل‌تری است.

بازار ارز
صعود ارز با تداوم رشد تقاضا
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ٢٠ تومانی به نرخ ٣٤٩٠ تومان معامله شد. پیش تر به روند افزایش تقاضا در ماه‌های پس از حصول توافق هسته‌ای اشاره شده بود که روند روزهای گذشته نیز بر تداوم رشد تقاضا دلالت دارد. کاهش انتظارات از افت قیمت دلار تا حدودی تقاضا را در بازار ارز تقویت کرده و هیجاناتی را وارد بازار ارز کرده است به‌صورتی که روز گذشته برخی معامله‌گران ایذایی از ساعت ١٤ تا ١٦ اقدام به خریداری ارز کردند و باعث رشد نرخ دلار شدند. علاوه بر تقاضای مزبور، گفته‌هایی مبنی بر کمتر بودن قیمت طلا در بازار ترکیه نسبت به کشورمان، باعث افزایش تقاضای خرید ارز شده است. با این حال، انتظار می‌رود با نزدیک شدن به سطح روانی ٣٥٠٠ تومانی، فعالیت صرافی‌های بانک‌ها به‌عنوان عرضه‌کننده نیز افزایش یابد و مجددا نرخ‌ها تعدیل شود.

بازار سکه
اهرم‌های ضعیف رشد قیمت سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٤ هزار تومانی به قیمت ٩٢٥ هزار تومان معامله شد. با توجه به رشد ٢٠ تومانی دلار و همزمان افزایش نسبی قیمت اونس طلا، قیمت سکه نیز تقویت شد؛ با این حال، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود همچنان واکنش سکه نسبت به بازارهای اثرگذار کُند ارزیابی می‌شود. موضوعی که باعث به وجود آمدن حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است؛ به‌طوری که سکه در زمان تنظیم این گزارش حدودا ١٥ هزار تومان کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شد. در شرایط کنونی، نوسانات شدید اونس به علت جدال عوامل مثبت و منفی دور از انتظار است. دلار نیز با وجود رشد روز گذشته، به سطح مقاومتی ٣٥٠٠ تومانی نزدیک می‌شود، در نتیجه انتظار می‌رود سکه نیز وضعیت نوسانی زیادی را تجربه نکند.

بازار طلای جهانی
تقویت اونس با سیگنال‌های اقتصاد آمریکا
دیروز ساعت ١٦:٣٠، اونس طلای جهانی به قیمت ١١٤٤دلار معامله ‌شد. جمعه انتشار آمار اشتغال آمریکا از دو جهت بر بازار اونس اثرگذار شد؛ از سویی کمتر از پیش بینی‌ها بودن میزان اشتغال زایی باعث افت شاخص دلار شد (عامل مثبت برای طلا). از سمت دیگر، تقویت احتمال تداوم سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو باعث حرکت معامله‌گران به سمت سرمایه‌های پرریسک تر و رشد بازارهای جهانی سهام شد (فشار بر قیمت طلا). با این حال روز گذشته، گزارش کسری تجاری آمریکا برای ماه آگوست افزایش ٦/ ١٥ درصدی را نشان می‌داد که بیشترین مقدار از مارس محسوب می‌شود و عمدتا به علت کاهش صادرات این کشور (هم به علت ضعف اقتصاد چین و هم بالا بودن ارزش دلار) بود. این عامل نیز به تقویت بیشتر قیمت طلا کمک کرد، زیرا همچنان تصمیم فدرال رزرو درباره نرخ سود، بیشتر مورد توجه معامله‌گران فلز زرد است.

بازار اوراق مسکن
رشد تقاضا در قیمت‌های پایین
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد ٧/ ٤درصدی به قیمت ٦٦ هزار و ٣٤٠ تومان معامله شدند. این در شرایطی بود که در برخی سررسیدهای جدیدتر، قیمت‌های بالای ٧٠ هزار تومان نیز تجربه شد. با توجه به انقضای دوساله اوراق تسهیلات مسکن، اوراقی که جدیدتر منتشر می‌شوند عموما قیمت‌های بالاتری دارند. از سوی دیگر، روز گذشته جلسه شورای پول و اعتبار برگزار نشد؛ عدم برگزاری این جلسه که انتظار می‌رفت موضوع اصلی آن بررسی کاهش یا عدم کاهش نرخ سود بانکی باشد موجب شد تا این مساله به تعویق بیفتد. بنابراین، متقاضیان اوراق تسهیلات مسکن همچنان «تسه»ها را با نرخ‌های سود واقعی کمتر از ٢٠ درصد، در مقایسه با سایر تسهیلات بانکی جذاب ارزیابی کردند، هرچند این مساله یکی از جذابیت‌های خرید اوراق مزبور بود، اما جهش مداوم قیمت‌ها دور از انتظار ارزیابی می‌شود.

بازار نفت
رشد نفت در بازار خرسی
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٤/ ٤٦ دلار معامله می‌شد. با وجود تداوم فشار عوامل بنیادین، روزهای گذشته چند عامل باعث رشد مقطعی نفت شده‌اند. تقویت احتمال تداوم سیاست انبساطی فدرال رزرو به علت ضعف آمارهای اقتصادی، رشد بازارهای سهام جهانی و افت شاخص دلار، رشد قیمت نفت را رقم زدند. عامل دیگر، رشد ٣ درصدی قیمت بنزین آمریکا در معاملات چهارشنبه بود که کم شدن ظرفیت پالایشگاه ها، انتظار تداوم کمبود عرضه بنزین را ایجاد کرده است. همچنین، درخواست روسیه برای دیدار با اعضای اوپک جهت کنترل بازار نفت می‌تواند خوش بینی‌هایی را در این بازار ایجاد کند، هرچند نشست‌های پیشین آنها نتیجه‌ای نداشت. در این میان، به گفته مدیرعامل شل «تداوم قیمت‌های پایین، با تشدید مشکل نقدینگی و حذف تولیدکنندگان غیراوپک (نفت‌های غیرمتعارف با هزینه بالا)، می‌تواند بازگشت دوباره قیمت‌ها را موجب شود».
۱۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۸
تعداد بازدید : ۴۸۹