هرمزگان قطب جدید انتقال گاز کشور می شود

هرمزگان قطب جدید انتقال گاز کشور می شود
وجود پالایشگاه های گازی کیش، گشوی جنوبی، خط هفتم سراسری انتقال گاز و بخش گازی میدان هنگام، منطقه 6 را به یکی از مهم ترین قطب های انتقال گاز ایران تبدیل خواهد کرد.

مدیر منطقه 6 شرکت انتقال گاز ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا، با بیان این که گستره عملیاتی این منطقه 27 درصد از کل خاک کشور را در بر می گیرد، افزود: وجود این شاخصه های زیربنایی (با توجه به سیاست های کلی کشور مبنی بر سهم 10 درصدی تجارت جهانی گاز) سبب خواهد شد افق روشنی پیش روی این منطقه عملیاتی قرار گیرد.

رسول داوودی نژاد اظهار کرد: منطقه 6 عملیات، مسئولیت انتقال گاز به استان های هرمزگان،‌ کرمان،‌ سیستان و بلوچستان، همچنین بخشی از جنوب استان یزد را به عهده دارد.

وی تصریح کرد: این منطقه عملیاتی با بهره گیری از دو هزار و 562 کیلومتر خط لوله با اقطار دو تا 56 اینچ، سه تاسیسات تقویت فشار گاز در مناطق آب شیرین، تنگ نی(حاجی آباد) و سیرجان، همچنین دو مرکز بهره برداری (یارد)، ‌انتقال گاز به سه استان پهناور کشور را انجام می دهد.

داوودی نژاد با بیان این که عبور خط هفتم سراسری از منطقه 6 از جمله ویژگی های برجسته است، افزود: انشعابی 30 اینچ از این خط لوله کمبود گاز بندرعباس را برطرف کرده است و بهره گیری کامل از آن نیز محدودیت های گازرسانی به نیروگاه خلیج فارس را برطرف خواهد ساخت.

مدیر منطقه 6 شرکت انتقال گاز ایران گفت: نیروگاه بخار هرمزگان، نیروگاه خلیج فارس، ‌صنایع معدنی و فلزی هرمزگان شامل مجتمع های فولاد و آلمینیوم المهدی، همچنین پالایشگاه نفت بندرعباس، سیمان خمیر در استان هرمزگان‌ و برخی صنایع دیگر مانند کارخانه های لاستیک بارز، ‌فولاد و سیمان کرمان، از جمله مصرف کنندگان عمده این منطقه عملیاتی هستند.

وی انتقال گاز از جزیره قشم به نیروگاه بندر عباس را از فعالیت های برجسته و مهم منطقه 6 برشمرد و گفت: تامین گاز این نیروگاه به وسیله 2500 متر خط لوله 12 اینچ از بستر دریا انجام می شود.

به گفته داوودی نژاد روزانه 17 میلیون مترمکعب گاز با خطوط لوله منطقه 6 به مراکز و مبادی مصرف در استان های زیرپوشش این منطقه عملیاتی ارسال می شود.

داوودی نژاد با بیان این که بخش عمده فعالیت های تعمیراتی و نگهداشت منطقه 6 انتقال گاز با تکیه بر دانش و تخصص نیروهای آن انجام می شود، اظهارکرد: پشتوانه فعالیت های عملیاتی، پژوهش است به همین منظور طرح های متعدد پژوهشی ازجمله امکان سنجی ساخت دستگاه های یکپارچه تعویض پوشش، حفاری،‌ سند بلاست،‌ تعریف و اجرایی شده است.

وی با تاکید بر کاهش وابستگی های مربوط به تعمیر و نگهداشت تاسیسات و تجهیزات موردنیاز منطقه 6 عملیات انتقال گاز گفت: تلاش همه مجموعه، بومی سازی فعالیت هاست و استقرار نظام پیشنهادها و مشارکت گام مهمی در این زمینه به شمار می آید.

مدیر منطقه 6 شرکت انتقال گاز ایران مشارکت کارکنان این منطقه را در پیشبرد اهداف سازمانی مهم خواند و گفت: پویایی نظام مشارکت و پیشنهادها، نقش مهمی داشته و سبب صرفه جویی اقتصادی چشمگیری شده است.

به گفته وی، به پشتوانه نظام مشارکت، امسال سه میلیارد و 912 میلیون ریال صرفه جویی اقتصادی ایجاد شده که تا 6 میلیارد ریال نیز قابل پیش بینی و افزایش است.

۱۷ فروردین ۱۳۹۱ ۲۱:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۱۳۸