صرف لغو تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند

صرف لغو تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای جهش صادراتی علاوه بر ادامه سیاست‌های ثبات‌آفرین سال گذشته به تدابیر جدیدی نیاز است که باید از طرف دولت و سایر نهادهای قانونی اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده در افتتاحیه همایش بین المللی سیاست‌های تجاری و صنعتی صادرات و اشتغال با اعلام این مطلب اظهار کرد: دولت با رشد منفی کار خود را آغاز کرده اما خوشبختانه هم تورم در این سال کاهش یافته و هم رشد اقتصادی مثبت شده است.

وی افزود: همایش امروز با تکیه بر محورهای اصلی رهنمودهای رئیس جمهور در ابتدای سال جاری تلاش دارد به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک و مسیر خروج از رکود را هرچه سریعتر طی کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: صرف لغو تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و این مهم مستلزم همکاری و هماهنگی بین تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی در خارج از کشور است.

نعمت‌زاده اظهار کرد: سهم تجارت خارجی از کل تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص‌های مهم اندازه گیری باز بودن اقتصاد است. برای ایجاد جهش صادراتی علاوه بر ادامه سیاست‌های ثبات‌آفرین سال گذشته به تدابیر جدیدی نیاز است که باید از طرف دولت و سایر نهادهای قانونی اندیشیده شود.

وی گفت: سرمایه‌گذاری و تولید برای صادرات از مهمترین اولویت‌های اقتصادی ما است زیرا به‌خلاف باور عده‌ای که معتقدند ظرفیت‌های خالی صادرات وجود دارد باید تسریع کنیم و برای تولید صادراتی نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: 15 درصد تسهیلات بانکی باید به خدمات صادراتی و تولیدی تعلق پیدا کند تا مشکل تأمین مالی بخش اقتصاد حل شود.

نعمت‌زاده گفت: به‌ازای یک واحد سرمایه‌گذاری خارجی دو واحد به صادرات کشور مقصد اضافه می‌شود، حال که با لغو تحریم‌ها امکان جذب این سرمایه‌ها فراهم می‌شود باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: برنامه ریزی، حمایت و فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید از جمله اقداماتی است که باید حتماً برای تحقق برنامه ریزی‌های مذکور انجام شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: استفاده از شبکه‌های مجازی بازاریابی، تبلیغات و تجارت یکی از اقداماتی است که بخش خصوصی ما باید انجام دهد. در جهان امروز ظرفیت این شبکه‌ها کاملاً آشکار شده است و بخش مهمی از تجارت کشورها و کمپانی‌ها از این طریق انجام می‌شود.

نعمت‌زاده با اشاره به اهمیت برندسازی در تجارت، گفت: فعالان اقتصادی و تجاری ایرانی باید در حوزه‌های برندسازی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بیشتری انجام دهند تا پس از لغو تحریم‌ها امکان حضور قوی‌تر در بازارهای جهانی و دیگر کشورها برای محصولات ساخت ایران فراهم شود.

وی در پایان گفت: ایجاد شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ مقیاس صادراتی از مهمترین اقداماتی است که باید صورت پذیرد چرا که بررسی تجارب موفق دنیا نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک جز در موارد خاص نمی‌توانند حضور مستمر و موفق در بازارهای بین‌المللی داشته باشند. ما باید به‌سمت ایجاد این زنجیره‌ها و مجموعه‌ها حرکت کنیم.

۱۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۴
تعداد بازدید : ۵۰۹