روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
نوسان آرام بورس در کف حمایتی
شاخص کل بورس با افت هفتگی ٢/ ٠ درصدی مواجه شد. پیش‌تر به فضای منفی بازار سهام به علت نگرانی از تعدیل‌های منفی شرکت‌ها در عملکرد شش ماهه اشاره شده بود. در روزهای آتی انتشار این صورت‌های مالی محتمل است. با توجه به ریزش‌های قیمت جهانی کالا‌ها (به خصوص نفت) و همچنین وضعیت نامناسب صنعت خودرو و مشکلات مالی بانک‌ها، انتظار می‌رود اثرات این موارد در صورت‌های مالی شش ماهه منعکس شود. با این حال، ریزش قیمتی ماه‌های اخیر تا حدود زیادی، احتمال تعدیل‌های منفی سود را پیش‌خور کرده است. این موضوع در کنار رشد قیمت نفت تا سطح ٥٠ دلاری و رشد شاخص بازارهای کالایی و همچنین رشد نرخ دلار تا سطح ٣٥٠٠ تومان (عاملی مفید برای کالاهای صادراتی) احتمال افت بیشتر را کاهش می‌دهد. امید به رفع تحریم‌های بین‌المللی نیز در ماه‌های آینده می‌تواند عاملی حمایتی برای شاخص باشد.

بازار ارز
لمس سطح ٣٥٠٠ تومانی
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ١/ ١ درصدی به قیمت ٣٤٩٧ تومان معامله شد. تداوم افزایش تقاضا، نرخ دلار را در مرز ٣٥٠٠ تومان نگه داشته است. پنج‌شنبه، نرخ دلار در ساعاتی از معاملات، سطح ٣٥٠٠ را نیز شکست؛ اما مطابق با پیش‌بینی‌ها مواجهه با سطح روانی مزبور بار دیگر افزایش عرضه از سوی فعالان بازار به خصوص صرافی بانک‌ها را به دنبال داشت. این بازارسازها به منظور کُند کردن رشد قیمت‌ها، دلار را با نرخی پایین‌تر نسبت به نرخ بازار عرضه می‌کردند. از سوی دیگر، اخیرا شاخص دلار آمریکا روند نزولی را در بازار جهانی تجربه کرده است. با وجود تقاضای موجود، کاهش ارزش دلار در بازارهای همسایه می‌تواند بر قیمت داخلی ارز نیز فشار وارد کند (حذف تقاضای آربیتراژی). این موضوع در کنار سطح روانی ٣٥٠٠ تومانی به‌عنوان سدی در برابر قیمت دلار محسوب می‌شود.

بازار سکه
تلاش سکه برای کاهش حباب
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ٢/ ٢ درصدی به قیمت ٩٣٥ هزار تومان معامله شد. در مدت مشابه، اونس طلا و همچنین نرخ دلار به ترتیب، رشد ٦/ ٢ و ١/ ١ درصدی را تجربه کرده است. بر این اساس، واکنش کند سکه نسبت به بازارهای اثرگذار، موجب تعمیق حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) شده است؛ مقدار حباب سکه بیش از ١١ هزار تومان است. واکنش محدود سکه را می‌توان ناشی از ابهام قیمتی موجود در بازارهای اثرگذار پس از نوسانات قیمتی (به خصوص اونس) دانست. در این شرایط، با ثبات نسبی نرخ دلار و اونس پس از روند صعودی، واکنش متاخر سکه در روزهای گذشته رقم خورد. در این خصوص، پنج‌شنبه نیز با وجود افت اندک قیمت اونس، با کمک رشد دلار و در جهت تعدیل حباب فعلی، شاهد رشد قیمت سکه بودیم.

بازار طلای جهانی
رکورد اونس در مسیر صعودی
دیروز ساعت ١٦، اونس طلا به قیمت ١١٥٥ دلار معامله می‌شد. به دنبال انتشار صورت‌جلسه ماه سپتامبر فدرال رزرو، جمعه اونس به بالاترین میزان در سه هفته گذشته رسید. صورت‌جلسه مزبور در حالی بر تداوم ضعف اقتصاد جهانی اشاره داشت که احتمال افزایش نرخ سود در سال ٢٠١٥ را بیش از پیش تضعیف کرد و همراه با کاهش شاخص دلار به رشد قیمتی اونس کمک کرد. با این حال، همچنان برخی جزئیات این صورت جلسه نشان از امکان افزایش نرخ سود در سال جاری دارد که مانعی در برابر جهش قیمت اونس است. در نشست صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز به چشم انداز نامناسب رشد اقتصاد جهانی اشاره و تاکید شد بانک‌های مرکزی، به ویژه در کشورهای توسعه یافته نیازمند احتیاط بیشتری در سیاست‌گذاری‌های خود هستند. نتایج نهایی این نشست نیز می‌تواند سیگنال جدیدی برای حرکت طلا باشد.

بازار اوراق مسکن
تشدید نوسانات «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با افت هفتگی ٣/ ٢ درصدی مواجه شدند. اوایل هفته گذشته، تداوم حضور عوامل فشار، افت قیمتی تا سطح ٦٢ هزار تومانی نیز رقم خورد. علاوه بر مواردی مانند جذب بخشی از متقاضیان به صندوق سپرده یکم بانک مسکن (دریافت وام با مبالغ بیشتر)، انتشار اخباری مبنی بر بررسی نرخ سود بانکی در جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار و اتمام فصل تقاضای مسکن (تابستان) باعث کاهش قیمتی اوراق تسهیلات مسکن شد. در این میان اما، لغو جلسه شورای پول و اعتبار تا حدودی از قیمت «تسه»ها حمایت کرد. این موضوع در کنار سود پایین وام مسکن در قیمت‌های پایین «تسه»ها در مقایسه با دیگر وام‌ها، افزایش تقاضا را به دنبال داشت. به‌طوری که اوراق مزبور در محدوده بالاتری حدود ٦٥ تا ٧٠هزار تومانی، نوسانات خود را وابسته به سررسید ادامه می‌دهند.

بازار نفت
صعود نفت با سیگنال شاخص دلار
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٤/ ٥٠ دلار معامله می‌شد. افت شاخص دلار (تضعیف احتمال افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو)، مهم‌ترین عامل تغییر کانال به محدوده ٥٠ دلاری در روز جمعه بود (بالاترین قیمت از اواخر جولای). گرچه صورت‌جلسه فدرال رزرو، احتمال تداوم سیاست‌های انبساطی را تقویت کرد که سیگنال مثبتی برای اقتصادهای نوظهور است؛ اما همچنان بر ضعف اقتصاد جهانی تاکید می‌کند که رشد ادامه‌دار قیمت نفت را دشوار می‌کند. از سوی دیگر، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز که پیش‌تر بر کاهش تولیدات نفت آمریکا در سال ٢٠١٦ تاکید کرده بود (عاملی مثبت برای نفت) اما چهارشنبه، از افزایش موجودی نفت تجاری آمریکا (١/ ٣ میلیون بشکه) خبر داد که بر قیمت‌ها فشار وارد کرد. این تضاد عوامل به اختلاف بین پیش‌بینی‌ها نیز کشیده شده که عموما بیانگر دوران‌ گذار قیمتی است.
۱۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۵۴۵