زیان 83 میلیارد دلاری سعودی‌ها از نفت

زیان 83 میلیارد دلاری سعودی‌ها از نفت
پس از کاهش 50 درصدی صادرات نفت عربستان به آمریکا، ارزش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی این کشور هم بیش از 83 میلیارد دلار کاهش یافته است تا به جای ایران و روسیه، سعودی‌ها در تله نفتی خود گرفتار شده باشند.
عربستان سعودی این روزها در تله نفتی که خود برای روسیه و ایران پهن کرده بود، گرفتار شده است به طوری‌که بحران کاهش تولید نفت، سقوط آزاد درآمدهای و دارایی‌های ارزی و در نهایت کسری بودجه دامن شاهزاده‌های سعودی را گرفته است.

آمارهای رسمی منتشر شده حاکی از آن است که به دنبال سقوط آزاد قیمت جهانی طلای سیاه، درآمد و دارایی های ارزی بانک مرکزی عربستان سعودی در حال کاهش است به طوری که ماهانه بیش از ۷ میلیارد دلار از ارزش این دارایی های نفتی کم می شود.

بانک مرکزی عربستان سعودی سال گذشته بالغ بر ۷۳۷ میلیارد دلار دارایی و درآمد ارزی در اختیار داشت که در ژوئیه سال جاری ارزش این دارایی های ثبت شده به کمتر از ۶۵۴ میلیارد دلار کاهش یافته است.

از سوی دیگر، در طول یک ماه گذشته هم ارزش دارایی های بانک مرکزی عربستان سعودی کاهشی بیش از ۷ میلیارد دلاری داشته به طوری که در حالی ماه گذشته ارزش دارایی های ارزی و خارجی بانک مرکزی عربستان حدود ۶۶۱ میلیارد دلار بوده، این رقم هم اکنون به حدود ۶۵۴ میلیارد دلار کاهش یافته است.

به عبارت دیگر، در طول هفت ماه گذشته تاکنون ارزی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی عربستان سعودی روند نزولی داشته که سقوط آزاد درآمدهای نفتی در کنار کاهش ارزش دارایی‌های خارجی منجر به کسری شدید بودجه بزرگترین تولیدکننده نفت خام سازمان اوپک شده است.

اداره کل امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران امروز در گزارش کوتاهی، اعلام کرده است: عربستان سعودی به منظور مقابله با کسری بودجه دست به فروش و انتشار اوراق بهادار کرده اند.

همزمان با سقوط آزاد درآمدهای ارزی و ارزش دارایی‌های خارجی عربستان سعودی، این کشور برای چندمین بار متوالی دست به کاهش قیمت نفت رسمی نفت خام خود در بازارهای آسیایی زده است.

ترید عربیا هفته گذشته اعلام کرده است: عربستان برای تصاحب بیشتر سهم بازار، قیمت نفت را برای مشتریان آسیایی خود در ماه نوامبر سال جاری میلادی ۱.۵ تا ۲ دلار در هر بشکه کاهش خواهد داد.

عربستان چگونه در تله نفتی خود گرفتار شد؟

عربستان سعودی در طول دو سال گذشته اقدام به راه انداختن جنگ کاهش قیمت نفت در بازار کرده و بهای نفت خام از بشکه‌ای بیش از ۱۰۰ دلار هم اکنون تا سطح ۵۰ دلار سقوط قیمتی را تجربه کرده است.

با این وجود، راه افتادن جنگ کاهش قیمت نفت تاکنون نه تنها منجر به کاهش ظرفیت تولید طلای سیاه روسیه و ایران نشده که تولید طلای سیاه این دو کشور نفت و گازخیز جهان با افزایش هم روبرو شده است.

براساس گزارش منابع ثانویه در ماه جاری میلادی، تولید واقعی نفت خام ایران به حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است که در مقایسه با ماه گذشته افزایشی حدود ۹ هزار بشکه‌ای را تجربه می کند.

علاوه بر این، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است که در صورت لغو تحریم در مدت زمان کمتر از ۷ روز ظرفیت تولید و صادرات نفت خام خود را بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد و حتی مذاکرات نهایی با پالایشگرهای اروپایی و آسیایی به منظور فروش این حجم نفت خام نهایی شده است.

روسیه هم با وجود سقوط آزاد قیمت‌ها، موفق به ثبت رکورد جدید تولید نفت خام شده به طوری‌که در ماه ژوئیه سال جاری میلادی ظرفیت تولید نفت خام این کشور به بیش از ۱۰ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

از سوی دیگر، به نظر می رسد با کاهش قیمت جهانی نفت خام عربستان سعودی بیش از سایر کشورها از سقوط آزاد بهای طلای سیاه آسیب دیده است به طوری‌که به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، واردات نفت آمریکا از عربستان در سال ۲۰۰۵ میلادی ماهانه ۴۵ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه بوده که این رقم در ماه ژانویه سال جاری میلادی به ۲۵ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

با کاهش قیمت جهانی نفت و بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری و کاهش سودآوری در اکثر کشورهای نفت‌خیز جهان، نگاه شرکت‌های بین‌المللی به ایران به منظور سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های جدید افزایش تولید نفت و گاز جدی تر شده است و پیش بینی می‌شود با لغو تحریم‌ها شاهد حضور شرکت‌های بزرگ نفتی در صنعت نفت کشور باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، در همین حال سیدمهدی حسینی اخیرا هزینه فعلی تولید یک بشکه نفت خام از ذخایر نامتعارف و یا شیل اویل‌ها را ۵۰ تا ۶۰ دلار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در بدترین شرایط، هزینه تولید یک بشکه نفت خام در میادین دریایی ایران حدود ۱۰ دلار و در بسیاری از مخازن خشکی، رقم‌های بسیار پایین‌تر از ۱۰ دلار به ازای یک بشکه است.

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی وزارت نفت با یادآوری اینکه با سقوط آزاد قیمت نفت، توجیه سرمایه‌گذاری در بسیای از پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز ایران دارای جاذبه طلایی برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ نفت جهان شده است، تاکید کرده است: در کنار کاهش هزینه‌های تولید نفت و گاز، در ایران امنیت فیزیکی بالایی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی وجود دارد.
۱۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۳:۲۷
تعداد بازدید : ۵۴۴