کریدور ترانزیتی ایران و بلغارستان جایگزین مسیر ترکیه می‌شود

کریدور ترانزیتی ایران و بلغارستان جایگزین مسیر ترکیه می‌شود
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به این‌که کریدور ترانزیتی ایران و بلغارستان جایگزین مسیر ترکیه می‌شود، گفت: موافقتنامه کریدور مذکور سال آینده پس از امضای وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو فعال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجوادعطرچیان در مراسم امضاء یادداشت تفاهم راه اندازی کریدور ایران-بلغارستان اظهار کرد:‌کریدور ترانزیتی ایران – آذربایجان - ارمنستان – گرجستان – دریای سیاه و بلغارستان به صورت چندوجهی در جریان ملاقات اخیر هیئت‌های حمل ونقلی دو کشور مورد توافق قرار گرفت. این کریدور با عبور از کشورهای حوزه قفقاز به گرجستان متصل و از طریق عبور از دریای سیاه به کشور بلغارستان و در ادامه به کشورهای اروپای مرکزی و شمالی امتداد می‌یابد.

وی تصریح کرد: این مسیر می‌تواند با توسعه کشتی‌‌های رو- رو در دریای سیاه و تسهیلات ویزایی جایگزین مسیر ترکیه شود.

وی افزود: مقرر شد با توجه به توافقات اولیه پنج کشور ایران، بلغارستان، گرجستان، آذربایجان و ارمنستان برای تأسیس این کریدور به زودی پیش نویس موافقتنامه کریدور فوق توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای تهیه و به عنوان یک سند حمل ونقل چندوجهی برای اعلام نظر و جمع بندی نهایی و برگزاری کنفراس مشترک در این زمینه در تهران به کشورهای فوق الذکر ارسال شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد پس از نهایی شدن سند در سال 2016 میلادی، این موافقتنامه به امضای وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو رسیده و کریدور جدید فعال شود.

۱۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۰۷
تعداد بازدید : ۴۳۹