پرداخت یارانه نقدی به مالکان شناور غیرممکن است

پرداخت یارانه نقدی به مالکان شناور غیرممکن است
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که پرداخت یارانه نقدی به مالکان کشتی با توجه به شرایط اقتصادی کشور غیرممکن است، گفت: تصور بنده این است که طرح پرداخت یارانه نقدی به مالکان کشتی راه به جایی نمی‌برد.

مهرادد بائوج‌لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مطرح شدن موضوع پرداخت یارانه نقدی در راستای کمک به مالکان کشتی، اظهار کرد: واقعیت آن است که یارانه، یارانه است و با توجه به وضع نامناسب دولت در پرداخت یارانه‌ها، امکان این‌که دولت بتواند در  خصوص این قبیل برنامه‌ها تصمیم‌گیری کند، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با وجود آن‌که امسال حرکت‌های خوبی در بخش مالیات و گمرک انجام شده اما دولت با حدود 9 درصد کمبود بودجه مواجه است، از سوی دیگر متوسط تورم هم حدود 15 درصد است.

وی ادامه داد: این بدان معناست که دولت در هزینه‌های جاری خود با 24 درصد کمبود روبروست.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: وضعیت پرداخت یارانه‌های نقدی به‌ گونه ای است که افراد ثروتمند یارانه‌ای برابر با دهک‌های پایین جامعه دریافت می‌کنند. از این رو تا زمانیکه به نحوی یارانه ثروتمندان قطع نشود امکان تصمیم‌گیری و کمک به بخش‌هایی از جمله صنعت، حمل‌ونقل و... امکان‌پذیر نیست.

به گزارش تسنیم، رئیس کمیسیون عمران مجلس آخرین روز مردادماه امسال از بررسی پرداخت یارانه نقدی به مالکان شناورها به جای سوخت یارانه‌ای خبر داده و گفته بود: این برنامه احتمالاً تا یک‎ماه آینده عملیاتی می‌شود.

هاشمی با بیان این‌که در خطوط بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی،جاده‌ای و دریایی ناچاریم قیمت سوخت را دقیقا به نرخ بین‌المللی آن نزدیک و محاسبه کنیم، متاسفانه بخش عمده قاچاق سوخت از طریق دریا (شناورها) صورت می‌گیرد و بنابراین باید نرخ سوخت را به نرخ خارجی آن نزدیک کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مالکان کشتی اخیرا اعلام کرده‌اند که با قیمت کنونی سوخت قادر به ادامه فعالیت نیستند، بیان کرد:‌ دولت و مجلس در حال تهیه ساز و کاری برای حمایت از فعالان این بخش هستند.

وی با بیان این‌که در نظر داریم برای شناورها یارانه نقدی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: این‌که بخواهیم همچنان سوخت یارانه‌ای را در اختیار شناورها قرار دهیم، ممکن نیست، از این رو با اتخاذ تمهیداتی، درصدد کمک به مالکان کشتی هستیم.

هاشمی با تاکیدبر این‌که موضوع یارانه نقدی به مالکان کشتی به گونه‌ای عملیاتی می‌شود که مباحث مربوط به یارانه‌ها به وجود نیاید،خاطرنشان ساخت: برنامه پرداخت یارانه نقدی به مالکان کشتی در دولت و وزارت نفت در حال پیگیری است و احتمالا تا یک ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

۱۹ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۳۵
تعداد بازدید : ۵۰۹