علاقمندی قزاقستان به صدور گاز به اوکراین

علاقمندی قزاقستان به صدور گاز به اوکراین
وزیر انرژی قزاقستان از علاقمندی این کشور به صدور محصولات نفتی، گاز و اورانیوم به اوکراین از طریق خط آهن قفقاز جنوبی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، ولادیمیر دمچیشین گفت: دولت قزاقستان برای انجام مذاکراتی برای تأمین محصولات نفتی، میعانات گازی و کنسانتره اورانیوم با اوکراین ابراز تمایل کرده است. 

وی گفت: ما نظریات خود را در مورد گاز طبیعی داریم که کمی از بحثهای دیگر پیچیده تر است. اما در مورد میعانات گازی، محصولات نفتی و کنسانتره اورانیوم موضوعاتی کاملا دقیق است. 

این وزیر اوکراینی در گفتگو با خبرنگاران در آستانا ادامه داد: در این مسئله قزاقستان سود خواهد برد زیرا این کشور به دنبال متنوع کردن صادرات خود است و شرکتهای قزاق هم از فروش محصولات به اوکراین سود زیادی  خواهند برد. 

دمچیشین گفت: در مورد مسیر انتقال هم فعلا خط آهن آذربایجان و گرجستان موجود است.

وی گفت: همچنین در این مورد فرصتی هم برای ترانزیت فرآورده های نفتی و نفت به اروپا وجود دارد. در حال حاضر تعرفه های موجود، انجام این کار را غیراقتصادی می کند که باید در آنها تجدید نظری صورت گیرد. اما ما پیشنهادهایی در مورد سیاستگذاری این بخش داریم. 

در قزاقستان بسیاری از شرکتهای نفتی به صورت خصوصی اداره می شوند و خود به تنهایی در مورد امکانسنجی طرحهای موجود تصمیم می گیرند. 

دمچیشین گفت: با این حال من فکر می کنم که این شرکتها از حمایت دولت برخوردار باشند. 
۱۹ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۴۳
تعداد بازدید : ۵۵۹