صادرات 27میلیون تن کالا از مرزهای زمینی و آبی کشور

صادرات 27میلیون تن کالا از مرزهای زمینی و آبی کشور
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری از صادرات 27میلیون تن کالا از مرزهای زمینی و آبی کشور طی شش ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرامرز مداح با بیان این‌که از ابتدای امسال تا پایان شهریور 18 میلیون و 979 هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی وارد کشور شد، اظهار کرد: از مجموع کالاهای صادرشده، 3 میلیون و 302 هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای از کشور خارج و میزان 746 هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای به کشور وارد شده است که میزان صادرات 4.2 درصد و میزان واردات 3.8 درصد افزایش داشته است.

وی  با اشاره به این که از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 9 درصد، و سهم دریا 91 درصد است، تصریح کرد: مرز بازرگان با سهم 59 درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه با 16 و 11 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: عملکرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می‌دهد طی 6ماهه نخست سال 94، مرز بازرگان با 20 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوغارون با 12 درصد و آستارا با 7 درصد قرار دارند.

وی با بیان این که سهم کامیون‌های ایرانی در صادرات کالا 61 درصد و در جابه‌جایی واردات کالا 40 درصد بوده است، افزود: از مجموع کالاهای صادرشده بیشترین میزان به کشورهای افغانستان و ترکیه و از مجموع کالاهای واردشده بیشترین میزان از کشورهای ترکیه و آذربایجان بوده است.

وی با اشاره به این که طی مدت مذکور، 157 هزار نفر مسافر توسط 19 هزار دستگاه وسیله نقلیه مسافری وارد کشور شدند، افزود: در جابه‌جایی این مسافران سهم اتوبوس 40 درصد، مینی‌بوس 10 درصد و سواری 50 درصد است. تعداد 198 هزار نفر توسط 24 هزار دستگاه وسیله نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس 41 درصد، مینی‌بوس 6 درصد و سواری 53 درصد بوده است.

مداح درخصوص آمار تردد وسایل نقلیه مسافری در مرزهای کشور گفت: در مدت مذکور، بیشترین تردد وسایل نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با 32 درصد و بیله‌سوار با 16 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مسافران واردشده به کشور 74 هزار نفر مسافر خارجی و 83 هزار نفر مسافر ایرانی بوده و از مجموع مسافران خارج‌شده از کشور 87 هزار نفر مسافر خارجی و 111 هزار نفر مسافر ایرانی از مرزهای جاده‌ای کشور خارج شدند.

۲۰ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۴۴
تعداد بازدید : ۴۵۴