آمادگی ژاپن برای حضور تمام قد در صنعت پتروشیمی ایران

آمادگی ژاپن برای حضور تمام قد در صنعت پتروشیمی ایران
مدیرکل بخش شیمیایی شرکت میتسوبیشی ژاپن در دیدار با معاون وزیر نفت ایران در امور پتروشیمی بر علاقه این شرکت برای حضور کامل و همه جانبه در صنعت پتروشیمی ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس شعری مقدم، شب گذشته (یکشنبه ١٩ مهرماه) در دیدار با تاکاهیشامیا اوچی، مدیرکل بخش شیمیایی شرکت میتسوبیشی ژاپن با اشاره به همکاری ایران با شرکتهای ژاپنی در ساخت پتروشیمی بندر امام، گفت: بعد از این پروژه پتروشیمی های برزویه و اصفهان نیز در ایران با سرمایه گذاری مستقیم ژاپنیها ساخته شد.

وی با بیان این که ایران طی دو دهه اخیر با کمک شرکتهای بین المللی توانسته است بیش از ٦٠ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایجاد کند، گفت: امروز با توجه به اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی بیش از ٩٩ درصد صنعت پتروشیمی در ایران به بخش خصوصی واگذار شده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تنها به عنوان یک شرکت دولتی در خدمت شرکتهای خصوصی برای توسعه این صنعت فعالیت می کند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به تدوین نقشه راه صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: بر اساس این نقشه راه تا یک دهه آینده بیش از ١٠٠ واحد پتروشیمی جدید در کشور ایجاد می شود که به موجب آن ظرفیت تولید از ٦٢ میلیون تن کنونی به ١٨٠ میلیون تن می رسد.

شعری مقدم ٢٤ طرح پتروشیمی در حال اجرا در فاز دوم عسلویه را یکی از پتانسیلهای همکاری ایران و ژاپن دانست و گفت: هم اکنون زمین، محل خوراک و حتی سرمایه گذاران این طرحها که اکثرا واحدهای تولید اوره، آمونیاک، متانول و الفین هستند مشخص، تنها در انتظار فاینانسهای خارجی برای تسریع در کارشان هستند.

وی با تاکید بر این که ایران بیشتر به سرمایه گذاری مستقیم شرکتها و کشورهای خارجی در طرحهای پتروشیمی خود تمایل دارد، گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر اساس قانون می تواند در صورت عدم تمایل بخش خصوصی، خود در بخشهای محروم کشور سرمایه گذاری کند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی بر تمایل ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی در واحدهای پایین دستی صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت: با تکیه بر منابع نفت و گاز ایران و سرمایه و فناوری شرکتهای ژاپنی می توان چشم انداز خوبی برای همکاری دو کشور در این زمینه متصور بود.

شعری مقدم با بیان این که در آینده ایران تنها دارنده منابع گازی مطمئن در دنیا خواهد بود، گفت: هم اکنون قیمت گاز در ایران ٨٥ درصد قیمت تمام شده گاز در آمریکا است.

بر اساس این گزارش تاکاهیشامیا اوچی، مدیرکل بخش شیمیایی شرکت میتسوبیشی ژاپن نیز در این دیدار بر علاقه این شرکت بر سرمایه گذاری صفر تا صدی در صنعت پتروشیمی ایران تاکید کرد.

مدیرکل بخش شیمیایی شرکت میتسوبیشی ژاپن با اشاره به خرید چند میلیون دلاری محصولات پتروشیمی ایران در ٥ سال گذشته از سوی این شرکت، گفت: ایران به عنوان بزرگترین دارنده مجموع منابع نفت و گاز در دنیا می تواند محل خوبی برای حضور سرمایه گذاری ژاپنیها باشد.

وی با تاکید بر ضرورت تعیین فرمول بلند مدت نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در ایران، گفت: دولت ایران باید بتواند در زمینه ثابت بودن فرمول و قیمت خوراک حداقل برای مدت ١٠ تا ١٥ سال و تحویل محصول نهایی به سرمایه گذاران ژاپنی اطمینان خاطر بدهد.

۲۰ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۷
تعداد بازدید : ۵۸۹