روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار سهام
شوک تک نمادها به بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس با افت ١١٠ واحدی (معادل ٢/ ٠ درصدی) در ٦١ هزار و ٢٨٧ واحد متوقف شد. در این میان، شاخص کل هم وزن (وزن یکسان نمادها در محاسبه این شاخص) افت اندکی را نسبت به روز قبل تجربه کرد. با وجود نوسانات اندک قیمتی عمده نمادها، ریزش قیمتی برخی نمادهای بزرگ، افت بیشتر شاخص کل را رقم زد. در این خصوص می‌توان به افت ٧/ ٨ درصدی ریزش قیمتی «وکار» و اثر منفی ٥٥ واحدی این نماد بر شاخص کل اشاره داشت. در این شرایط، فاصله گرفتن قیمت جهانی کالاها (به خصوص نفت) از کف خود (پیش‌تر به ریزش بازارهای کالایی در ماه‌های گذشته اشاره شده بود) و همچنین روزهای پایانی بررسی برجام در مجلس کشورمان به‌عنوان عوامل حمایتی مشاهده می‌شود. در این رابطه، می‌توان به تصویب کلیات طرح برجام در روز گذشته اشاره کرد.

بازار ارز
متعادل شدن قیمت دلار
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ ٣٤٨٥ تومان معامله شد. با انعکاس سیگنال تصویب کلیات طرح برجام در مجلس، دلار افت تا سطح ٣٤٧٠ تومانی را تجربه کرد. در ادامه اما، افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین بار دیگر قیمت دلار را در مسیر صعودی قرار داد و این ارز تا سطح ٣٤٩٠ تومانی رشد یافت. در ادامه معاملات نیز، با تعدیل اثرات مزبور دلار به قیمت روز شنبه نزدیک شد. این موضوع به تعادل عوامل مثبت و منفی در قیمت دلار اشاره دارد. از طرفی موج تقاضا در بازار ارز مانع از افت نرخ دلار می‌شود. از سوی دیگر، سطح روانی ٣٥٠٠ تومانی به‌عنوان سدی در برابر رشد دلار وجود دارد. همچنین، احتمال افزایش عرضه به خصوص از سوی صرافی بانک‌ها با نزدیک شدن قیمت‌ها به سطح مزبور نیز این عامل را تشدید می‌کند.

بازار سکه
رشد سکه در جهت تخلیه حباب
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ٢ هزار تومانی به قیمت ٩٤٢ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی، اونس بدون تغییر قیمت باقی ماند. دلار نیز بدون تغییر نرخ نسبت به روز ماقبل معامله شد. روز شنبه قیمت سکه تا ١٣ هزار تومان کمتر از ارزش ذاتی معامله شد. با وجود اثر خنثای بازارهای اثرگذار، رشد قیمتی سکه را در جهت تعدیل حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شاهد بودیم. پیش تر به واکنش کند سکه نسبت به رشد قیمتی بازارهای اثرگذار اشاره شده بود. در این شرایط، با ثبات قیمتی اونس و دلار و کاهش احتمال افت قیمتی در این بازارها واکنش متاخر سکه را شاهد هستیم. در روزهای آتی اما، کاهش تقاضای سکه با نزدیک شدن به ماه محرم به‌عنوان مانعی در برابر ادامه رشد قیمت‌ها محسوب می‌شود.

بازار طلای جهانی
نظر جمعی به رشد اونس
هر اونس طلا با افت هفتگی ٦/ ١ درصدی مواجه شد. در صورتجلسه پیشین فدرال رزرو آمریکا به ضعف اقتصاد جهانی اشاره شده بود. با توجه به وضعیت حساس اقتصاد جهانی، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز در روزهای اخیر، به رعایت احتیاط بیشتر درخصوص اتخاذ سیاست‌های مالی توسط بانک‌های مرکزی اشاره داشت. این موضوع انتظارات فعالان بازار طلا از افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان سال ٢٠١٥ را کاهش داده است (ادامه سیاست انبساطی). از ١٩ کارشناس کیتکو، ١١ نفر روند صعودی، ٧ نفر روند خنثی و تنها یک نفر روند نزولی طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. با این حال، افزایش نرخ بهره این کشور تا پایان سال همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این میان، می‌توان به اظهار نظر دو عضو فدرال رزرو آمریکا درخصوص احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال اشاره کرد.

بازار اوراق مسکن
نوسانات «تسه»ها مطابق با الگو
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با افت ٢/ ٣ درصدی به قیمت ٦٤ هزار و ٩٠٩ تومان معامله شدند. بررسی قیمتی «تسه»ها به حرکت اوراق مطابق با الگوی هفته ‌های اخیر اشاره دارد. از اوایل شهریور، با کاهش تقاضا ناشی از پایان فصل تابستان ریزش قیمت اوراق مزبور را شاهد بودیم. در ادامه، جذابیت کاهش سود واقعی وام مسکن، پس از ریزش قیمتی، افزایش تقاضای اوراق را به دنبال داشته است. بر این اساس، در روزهای اخیر نیز افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین موجب رشد قیمت این اوراق تا سطح ٦٧ هزار تومان شد؛ اما رشد قیمتی مجددا با کاهش تقاضا همراه شد و باعث افت قیمت «تسه»ها شد. جذابیت سپرده‌گذاری در صندوق سپرده یکم بانک مسکن برای دریافت وام‌های جدید و همچنین کاهش تقاضای مسکن در فصل پاییز عامل تغییر انتظارات بوده است.

بازار نفت
تداوم فشار با وجود جهش هفتگی
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ٩ درصدی، بیشترین رشد هفتگی را از ٧ شهریور به ثبت رساند. کاهش انتظار از افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان سال ٢٠١٥ موجب افت شاخص دلار و تقویت قیمت کالاها از جمله نفت شد. تشدید درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه نیز عامل ژئوپلیتیک تقویت‌کننده قیمت‌ها است. علاوه بر تنش‌های سوریه، فاجعه بمب‌گذاری ترکیه به این نگرانی‌ها دامن زده است. این عوامل در کنار تداوم کاهش تعداد دکل‌های آمریکا، عامل حمایتی از قیمت در روزهای اخیر بوده است (کاهش ٩ موردی تعداد دکل ها). با این حال، تداوم مازاد عرضه و همچنین نگرانی از اقتصادهای جهانی (کاهش تقاضا) احتمال ادامه رشد قیمت نفت را کاهش داده است. از سوی دیگر، افزایش احتمال لغو قانون ممنوعیت صادرات آمریکا، با تصویب این موضوع در مجلس نمایندگان آمریکا، می‌تواند فشار بر قیمت نفت را افزایش دهد. 
۲۰ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۱۰
تعداد بازدید : ۴۶۱