ایران جذاب‌ترین کشور منطقه برای سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی

ایران جذاب‌ترین کشور منطقه برای سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی
یک پایگاه تخصصی پتروشیمی نوشت: ایران به چند دلیل جذاب ترین کشور خاورمیانه برای سرمایه گذاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است که وجود گاز ارزان و امنیت از جمله ان هاست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه تخصصی آیسیس کمیکال بیزینس، قیمت نفت در ژوئن 2014 شروع به کاهش شدیدی کرد و در ژانویه 2015 به پایین ترین رقم از آغاز 2014 رسید و تا ژوئن 2015 حدود 44 درصد نسبت به یک سال پیش افت داشت. بدون شک افت قیمت نفت بر صنعت پتروشیمی تاثیر گذاشته و منجر به چالش های مختلف و تغییر استراتژی ها در بخش های مختلف جهان شده است.
از زمان آغاز سقوط قیمت نفت تا ژوئن 2015، هر دو شاخص های جهانی پتروشیمی، نظیر آی پکس و پی جی پی آی حدود 21 درصد افت داشته اند (که تقریبا نیمی از کاهش قیمت نفت است) روند تغییرات شاخص های جهانی پتروشیمی، با یک ماه تاخیر دقیقا همان روندی است که بازار نفت طی می کند.
اما ایران که دارنده حدود 9.3 درصد ذخایر اثبات شده نفت و 18.2 درصد ذخایر گاز جهان است، در حال تجربه کردن فرصت های جدیدی است.
ایران به چند دلیل جذاب ترین کشور خاورمیانه برای سرمایه گذاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است.
-این کشور هم از نظر منابع نفتی و هم از نظر منابع گازی غنی است و این اجازه می دهد تا صنعت پتروشیمی این کشور بتواند به فراخور وضعیت بازار هم از خوراک نفت و هم از خوراک گاز استفاده کند.
-در برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه مشکل کمبود منابع گازی وجود دارد.
-تحریم ها علیه صنعت نفت و گاز ایران قرار است برداشته شوند.
-به رغم در جریان بودن جنگ های متعدد در منطقه، ایران کشوری امن محسوب می شود.
در این راستا، شرکت سرمایه گذاری نفت و پتروشیمی تامین (تاپیکو) به عنوان بزرگترین شرکت تابعه شرکت  سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، طرح هایی برای حفظ انحصار خود در منطقه دارد.
تاپیکو که گفته می شود دارای 42 شرکت تابعه و وابسته به خصوص در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است، نقشی مهم در تولید محصولات پتروشیمی در ایران ایفا می کند. تاپیکو یکی از متنوع ترین شرکت های پتروشیمی در جهان است و محصولات متعددی شامل 10 مورد از 12 مورد محصول موجود در فهرست شاخص جهانی پتروشیمی آیسیس را تولید می کند. تاپیکو همچنین در فهرست سال 2014 100 شرکت برتر شیمیایی جهان که توسط آیسیس منتشر شد، در جایگاه صد و سوم قرار گرفت.
یکی از اولویت ها و استراتژی های اصلی تاپیکو، سرمایه گذاری در پروژه های گازی واقع در نزدیکی بنادر و داخل در محدوده مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی است. تاپیکو حدود 3 میلیارد یورو در پروژه های پتروشیمی موجود سرمایه گذاری کرده است.
از آنجایی که ایرن مکانیزم ها و استراتژی های جدیدی پس از لغو تحریم ها خواهد داشت و از شرایط منحصر به فردی برای توسعه صنعت پتروشیمی خود برخوردار خواهد بود، پیش بینی می شود فرصت هایی طلایی برای شرکت های بین المللی جهت همکاری با یک شریک معتبر در ایران نظیر تاپیکو وجود داشته باشد.
۲۰ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۲۴
تعداد بازدید : ۶۶۴