مسیر برای مشارکت خارجیها در صنعت پتروشیمی ایران هموار است

مسیر برای مشارکت خارجیها در صنعت پتروشیمی ایران هموار است
قیمت نفت در بازارهای جهانی از ژوئن پارسال با افت روبرو شده است و در ماه ژانویه به پایینترین حد خود رسید؛ بدون شک افت قیمت نفت تأثیر مستقیمی بر صنعت پتروشیمی داشته و چالشهایی را برای این صنعت در بخشهای مختلف جهان ایجاد کرده است.
به گزارش پایگاه خبری آی سی آی اس، (شاخصهای جهانی پتروشیمی شامل آیپکس (شاخص پتروشیمی آسیس) و پی جی پی آی (شاخص جهانی پتروشیمی پلاتس) ٢١ درصد از ماه ژوئن سال ٢٠١٥ افت نشان می دهد. 

در حقیقت این شاخصها به طور کامل همگام با افت قیمت نفت کاهش پیدا کرده اند. 

براساس برآوردهای شرکت انگلیسی بی پی، خاورمیانه صاحب ٤٨ و ٤٣ درصد از ذخایر اثبات شده نفت و گاز جهان است. 

در دو دهه گذشته صنعت پتروشیمی در خاورمیانه رشد چشم افسایی داشته که دلیل آن در دسترس بودن گاز طبیعی با قیمت بسیار مناسب در کشورهای این منطقه است. حال پس از یک دوره رشد، این صنعت  به دلیل نبود توازن میان عرضه و تقاضا دچار کمبود گازشده است و برخی از این کشورها مجبور شده اند به منابع مایع روی آورند. 

فرصتهای موجود در ایران

با وجود همه مشکلات بازار، ایران ٩,٣ درصد تا ١٨.٢ درصد از منابع جهانی نفت و گاز جهان را به ترتیب داراست. این موضوع به آن معناست که ایران صاحب بزرگترین مخازن گاز طبیعی جهان است، با داشتن این منابع، تهران خود را حائز فرصتهای بسیاری می بیند. 

چند دلیل وجود دارد که ایران را به جذاب ترین کشور برای سرمایه گذاری در بخشهای نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه خاورمیانه بدل می کند: 

-ایران دارای ذخایز عظیم نفت و گاز است که به این کشور امکان انعطاف را در استفاده از خوراک مایع و گاز می دهد.

-بعضی کشورهای خاورمیانه با کمبود ذخایر گاز طبیعی روبرو هستند.

-تحریمهای غرب علیه بخشهای نفت و گاز ایران قرار است برداشته شوند. 

-ایران با وجود مشکلات زیادی که در منطقه وجود دارد در موقعیت امنی قرار دارد. 

 ـ ایران برنامه های بلندپروازانه ای برای توسعه بخش پتروشیمی خود دارد.

به همین دلیل، شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین‎ (تاپیکو) به عنوان یک شرکت هلدینگ و بزرگترین زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) برنامه های زیادی برای حفظ موقعیت خود و ارتقای آن در منطقه دارد. 

تاپیکو با ٤٢ زیرمجموعه و شرکت وابسته خود نقشی اساسی در تولید محصولات پتروشیمی در ایران دارد. این شرکت از نظر تنوع محصولات در جهان رتبه نخست را دارد و طیف گسترده ای از محصولات مختلف شامل ١٠ تا ١٢ محصول شیمیایی را تولید می کند.

این محصولات در شاخص محصولات پتروشیمی جهانی آیسیس قرار دارند. تاپیکو در سال ٢٠١٤ در میان ١٠٣ کشور نخست جهان از نظر برترین شرکتهای شیمیایی جهان قرار گرفت. 

یکی از اولویتهای اصلی تاپیکو سرمایه گذاری در طرحهای گازمحور در نزدیکی بنادر صادرات و در مناطق ویژه اقتصادی ایران است، تاپیکو تاکنون حدود سه میلیارد یورو در توسعه طرحهای پتروشیمی موجود ایران سرمایه گذاری کرده است. 

تاپیکو همچنین قصد دارد تا سرمایه گذاریهای جدیدی در صنعت پتروشیمی انجام دهد. برخی طرحها شامل واحد متانول آمونیاک در چابهار، طرح الفین فناوران، طرح توسعه سیراف و مشارکت در پروژه مایعات گاز طبیعی خارک می شوند. 

از آنجا که ایران پس از رفع تحریمها سازوکارها و راهبردهای جدیدی به کار خواهد بست، با توجه به شرائط ویژه این کشور در بخش پتروشیمی، فرصتهای زیادی برای شرکتهای خارجی برای همکاری با ایران پس از رفع تحریمها وجود خواهد داشت. 
۲۱ مهر ۱۳۹۴ ۰۸:۵۸
تعداد بازدید : ۶۵۰