تدوین استانداردهای ملی صنعت نفت با هدف تسهیل صادرات

تدوین استانداردهای ملی صنعت نفت با هدف تسهیل صادرات
مدیرکل تجاری سازی فناوری و ساخت معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: استانداردهای ملی صنعت نفت با استانداردهای بین المللی گره خواهد خورد تا روند صادرات به خارج از کشور را تسهیل کند.
پرویز سنگین در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره توانایی های سازندگان داخلی برای ساخت تجهیزات مورد نیاز داخل، افزود: بر اساس برآوردهای ما، توان ساخت حدود 70 درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور وجود دارد.
وی با تاکید بر لزوم افزایش تعامل دولت و بخش خصوصی، اظهار داشت: براین اساس، از ابتدای استقرار دولت یازدهم، مذاکراتی را با انجمن های تخصصی و سازندگان درباره داخلی سازی تجهیزات برگزار کردیم.
مدیرکل تجاری سازی فناوری و ساخت معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه جمع بندی مذاکرات با سازندگان داخلی، آماده و حتی به وزیر نفت نیز ارایه شده است، اضافه کرد: وزیر نفت نیز تاکید کرده که این جلسات و هماهنگی ها با بخش خصوصی افزایش پیدا کند.
وی درباره اقدامات دولت یازدهم برای حمایت از ساخت داخل، گفت: از ابتدای دولت یازدهم، گفت وگوهایی با انجمن های تخصصی صنعت نفت درباره تجهیزات مورد نیاز این صنعت انجام شد.
سنگین با بیان آنکه وزارت نفت به عنوان پیشران ساخت داخل به شمار می رود، افزود: در نظر داریم که میزان استفاده از ساخت داخل در صنعت نفت را به 60 تا 70 درصد افزایش دهیم.
مدیرکل تجاری سازی فناوری و ساخت معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت خاطرنشان کرد: حتی برای تامین 30 درصد باقی مانده، نیز برنامه هایی داریم که اجرایی کردن آنها به پساتحریم موکول شده است.
وی با اشاره به برنامه وزارت نفت برای واگذاری بازار به خارجی ها در مقابل وارد کردن دانش و فناوری، گفت: هیچ شرکت خارجی نمی تواند وارد بازار ایران شود، مگر آنکه با یک شرکت ایرانی، برای انتقال دانش، شراکت داشته باشد.
سنگین با بیان اینکه برنامه بعدی برای حمایت ازساخت داخل، اخذ گواهینامه های تضمین کیفیت است، گفت: قراردادی با سازمان ملی استاندارد در هفته استاندارد امضا می شود که براساس آن، استانداردهایی برای سازندگان داخلی، مشخص خواهد شد.
مدیرکل تجاری سازی فناوری و ساخت معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این استانداردهای بومی که معتبر هستند، نگرانی شرکت های کارفرمایی رفع خواهد شد.
وی با بیان آنکه این استانداردهای ملی باید شناسنامه ای باشد برای محصولات ایرانی، گفت: این استانداردهای ملی با استاندارهای بین المللی گره خواهد خورد تا روند صادرات به خارج از کشور را تسهیل کند.
مدیرکل تجاری سازی فناوری و ساخت معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت ابراز امیدواری کرد که صنعت نفت ایران به حدی رشد کند که بتواند پروژه های خارج از کشور را در اختیار بگیرد.
۲۱ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۰۵
تعداد بازدید : ۴۷۷