رئیس اتاق بازرگانی تهران: تصور هجوم سرمایه‌گذاران خارجی با "برجام" ساده‌انگارانه است

رئیس اتاق بازرگانی تهران: تصور هجوم سرمایه‌گذاران خارجی با "برجام" ساده‌انگارانه است
رئیس اتاق بازرگانی تهران از سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری کره‌ای ها در ایران خبر داد و گفت: اگرچه توافق هسته ای از نقاط درخشان تاریخ کشور خواهد بود اما تصور اینکه با اجرایی شدن طرح برجام شاهد هجوم سرمایه گذاران خارجی به کشور باشیم ساده انگارانه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ مسعود خوانساری در هفتمین جلسه هیئت نمایندگان دور هشتم اتاق تهران اظهار کرد: قیمت نفت به پایین ترین حد خود رسیده است و امسال سخت ترین سال اقتصادی دولت است.

وی افزود: گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد که رتبه رقابت پذیری ایران در میان 144 کشور جهان به 74 رسیده که  در مقایسه با سال گذشته 9 درصد صعود دارد و این نشان دهنده بهبود وضع رقابت پذیری اقتصاد ایران است.

خوانساری با اشاره به اینکه در سیاست گذاری های اقتصادی ثبات لازم وجود ندارد، خاطر نشان کرد:  بروکراسی اداری و ناکارآمدی ساختار از مهمترین چالش‌های اقتصادی کشوراست.

وی افزود: در این‌ باره نامه ای در 36 بند تهیه و به معاون اول تقدیم شد. اگر بندهای پیشنهادی ما اجرایی شود رونق خوبی در اقتصاد خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تصویب برجام در مجلس امیدی را در بخش خصوصی زنده کرد، گفت:در این شرایط با اعتماد به نفس بیشتر با شرکای خارجی مذاکره و برای جذب سرمایه گذاری های خارجی تلاش بیشتری انجام می‌شود.

نگرانی از جهش دوباره دلار

این مقام مسئول با طرح این سوال که آیا اثرات این تورم در نرخ ارز دیده شده است؟ گفت: با لحاظ نشدن اثرات نرخ تورم در نرخ ارز مانند آنچه که در سال 91 شاهد بودیم جهشی دوباره در نرخ ارز اتفاق بیفتد از این رو درخواست دولت این است که با تک نرخی کردن ارز قیمت واقعی آن را مشخص کند. این امر موجب افزایش صادرات و کاهش قاچاق کالا می شود.

خوانساری افزود:در شرایطی که پیش بینی رشد منفی اقتصاد در شش ماهه اول امسال وجود دارد فشار مالیاتی بر بنگاه ها به رکود اقتصادی دامن می زند.

وی در پایان با بیان اینکه هیئت اقتصادی کره جنوبی برای  شروع کار 5 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت ایران اختصاص داد گفت: کره ای‌ها جلوتر از اروپایی ها در حال ورود به بازار ایران هستند.

۲۱ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۵۸
تعداد بازدید : ۷۴۴