قیمت نفت ایران در سراشیبی سقوط/ سایه طلای سیاه بر بازارهای گاز

قیمت نفت ایران در سراشیبی سقوط/ سایه طلای سیاه بر بازارهای گاز
بهای نفت ایران برای چندمین هفته متوالی کاهش را تجربه می کند و همزمان با سقوط آزاد قیمت تمامی شاخص‌های معتبر طلای سیاه، نفت ارزان بر بازار فروش گاز هم سایه انداخته است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه کاهش قیمت جهانی طلای سیاه در هفته منتهی به ۱۲ اکتبر سال جاری میلادی، قیمت نفت سبک و سنگین صادراتی ایران هم در بازارهای جهانی با سقوط قیمتی همراه شده است.

بر این اساس در طول یک هفته گذشته قیمت تمامی شاخص‌های معتبر نفت جهان با کاهش روبرو شده به طوری که نفت شیرین آمریکا با کاهش ۲۶ سنتی و قیمت هر بشکه نفت سنگین صادراتی ایران با کاهش ۲۳ سنتی بیشترین میزان کاهش را در بین شاخص‌های معتبر نفت جهان به خود اختصاص داده‌اند.

مدیریت اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران با انتشار گزارشی اعلام کرد: در هفته منتهی به ۱۲ اکتبر بهای هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران با کاهش ۱۶ سنتی به ۴۴ دلار و ۷۷ سنت رسید و قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران با کاهشی ۲۳ سنتی حدود ۴۲ دلار و ۸۴ سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

از این رو از ابتدای سال‌جاری تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران ۵۳ دلار و ۴۵ سنت و متوسط بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران ۵۱ دلار و ۵۳ سنت بوده است.

در طول یک هفته گذشته متوسط قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک با کاهشی ۲۶ سنتی بشکه‌ای ۴۳ دلار و ۸۶ سنت بوده، ضمن آنکه در این مدت قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا با کاهشی ۳۹ سنتی، بشکه‌ای ۴۵ دلار و ۱۲ سنت معامله شده است.

بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با کاهش ۱۷ سنتی ۴۷ دلار و ۱۳ سنت، قیمت هر بشکه نفت دبی با کاهش ۱۷ سنتی ۴۴ دلار و ۳۲ سنت و قیمت هر بشکه نفت عمان با ثبت کاهشی ۱۶ سنتی ۴۴ دلار و ۷۱ سنت معامله شده است.

همزمان با سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار جهانی در طول چند ماه گذشته تاکنون، این کاهش قیمت‌ها بر بازار معاملات گاز طبیعی هم تاثیرگذار بوده است به طوری که قیمت فروش تک محموله گاز در بازارهای آسیای شمال شرقی، اروپای جنوب‌غربی و بازار NBP انگلستان هم کاهش قیمتی را تجربه کرده‌اند.

از این رو هفته گذشته قیمت هر میلیون بی تی یو گاز به صورت تک محموله با کاهشی ۱۰ سنتی به ۶.۷ دلار سقوط کرد. علاوه بر این، در بازار اروپای جنوب‌غربی هم قیمت تک محموله گاز با کاهش ۱۵ سنتی، حدود ۶ دلار و ۱۵ سنت به ازای هر میلیون بی تی یو به خریداران عرضه شده است.

کاهش قیمت گاز در بازار NBP انگلیس هم منجر به سقوط ۲۰ سنتی هر میلیون بی تی یو این حامل انرژی پاک شد به طوری که قیمت تک محموله گاز طبیعی در انگلیس به ازای هر میلیون بی تی یو ۶ دلار و ۸ سنت معامله شده است.

با این وجود، قیمت گاز در بازار هنری‌هاب آمریکا با افزایش ناچیز ۳ سنتی همراه بوده به طوری که در این بازار قیمت تک محموله گاز ۲ دلار و ۶۳ سنت به ازای هر میلیون بی تی یو به مشتریان عرضه شده است.

 

۲۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۵۳۲