"بنزین ایرانی" به بازارهای بین المللی راه می یابد؟

"بنزین ایرانی" به بازارهای بین المللی راه می یابد؟
بنزین به عنوان کالایی استراتژیک با تولید میانگین روزانه ٦٣ میلیون لیتر در ٩ پالایشگاه، هم اینک بخش عمده ای از نیازهای داخلی کشور را تامین می کند.

با توجه به میانگین مصرف روزانه بیش از ٧٠ میلیون لیتر بنزین در کشور، هنوز بخش اندکی از نیاز به این کالای راهبردی برای پاسخگویی به مصارف داخلی(حدود ٦ میلیون لیتر)، از بیرون مرزها تامین می شود.

نگاه کلان صنعت نفت کشور در تولید بنزین به عنوان کالایی گرانقیمت که هزینه های هنگفتی به اقتصاد کشور تحمیل می کند، نگاهی اقتصادمحور مبتنی بر حرکت به سوی خود اتکایی در افزایش تولید کمی و کیفی این محصول است؛ از این رو برای نیل به این هدف بزرگ، با تعریف طرحهایی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس، برداشتن گامهای بلندی را در تولید بنزین با کیفیت در دستور کار خود قرار داده است.

قرار است با بهره برداری از این پالایشگاه که بخش خصوصی نیز در آن سهم دارد، روزانه ٣٥ میلیون لیتر بنزین با استانداردهای کیفی تولید شود.

روز سه شنبه ٢١ مهرماه امسال، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در هفتمین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران در مورد مشارکت بخش خصوصی در صنعت نفت از قرار گرفتن بنزین در سبد محصولات صادراتی کشور در سال ٩٥ خبر داد.

منصور معظمی با بیان این که صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور در شرائط کنونی است، افزود: صادرات فرآورده هایی همچون نفت گاز، نفت کوره و همچنین بنزین که از سال آینده به سبد محصولات صادراتی افزوده می شود، فرصتهایی قابل توجه برای بخش خصوصی ایجاد می کند.

مجموعه تلاشهای دولت در این سالها بویژه دو سال گذشته، این بوده است که سهم تکیه بر اقتصاد نفتی کاهش و اشتیاق بخش خصوصی در اجرای طرحهای صنعت نفت، افزایش یابد.

ستاره خلیج فارس در کنار طرحهای بهبود فرآیند کمی و کیفی که هم اکنون در مجموعه پالایشگاهی با پیشرفت قابل ملاحظه ای در دست اجراست، طرح مهمی در زمینه بنزین سازی به شمار می رود که بهره برداری از آن تولید این محصول راهبردی را به حدود یکصد میلیون لیتر در روز افزایش می دهد.

بنزین تولیدی این پالایشگاه به عنوان یکی از طرحهای بزرگ ملی صنعت نفت، سال آینده راهی بازار مصرف می شود؛ اما از آنجا که میانگین نیاز مصرف داخلی کماکان در مرز ٧٠ میلیون لیتر در روز برآورد می شود، می توان مازاد بنزین تولید داخل را به صادرات آن اختصاص داد.

این همان هدف دولت است؛ هدفی که تحقق آن علاوه بر جلوگیری از خروج مقادیر فراوان ارز و تحمیل هزینه های هنگفت به بدنه اقتصاد کشور، بنزین با کیفیت ایران را روانه بازارهای بین المللی می کند.

بدون شک حرکت اقتصادی دولت برای تثبیت خود اتکایی در دستیابی به بازار صادرات بنزین نباید با بسنده کردن به انجام چند طرح در این زمینه متوقف شود؛ حرکت رو به جلوی که دولت در این بخش از اقتصاد کشور، آغاز کرده است،تداوم و عزمی ملی را می طلبد؛ در این راه نیابد حمایت از بخش خصوصی نادیده گرفته شود.

با هدایت سرمایه های به ظاهر کوچک می توان کارهای بزرگ انجام داد و حضور ایران در بازارهای بین المللی بنزین نیز به واسطه همین حمایتها در آینده ای نه چندان دور می تواند تحقق یابد.

۲۲ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۳۱