بزرگترین پایانه نفتی ایران آماده لغو تحریم‌ها شد

عباس اسددوز در تشریح آخرین وضعیت تعمیرات و آماده سازی تاسیسات پایانه نفتی خارگ به منظور صدور دستور افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران از سوی شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت در دوران پساتحریم، گفت: در شرایط فعلی تعمیرات خطوط لوله زیر زمینی جزیره خارگ زودتر از موعد مقرر به پایان رسیده است .

رئیس پایانه نفتی خارگ با اعلام اینکه به منظور اجرای پروژه تعمیرات اساسی خطوط لوله زیر زمینی نفت در پایانه خارگ برنامه زمان بندی 12 ماهه تعریف شده بود، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت و توان متخصصان داخلی، این پروژه به جای 12 ماه در طول مدت 8 ماه به طور کامل اجرایی شده است .

 

این مقام مسئول در شرکت پایانه‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه خطوط لوله زیر زمینی پایانه خارگ به عنوان بزرگ ترین ترمینال نفت ایران در خلیج فارس شامل چهار رشته خط 60 و 72 اینچ به طول  750 متر است، گفت: تعمیر دو رشته از این خط لوله شامل غلاف گذاری، تقویت، بلاستینگ و رنگ آمیزی از  بهمن ماه سال گذشته آغاز شد که این موضوع  با توجه به قدمت طولانی این خطوط، ترمیم و تقویت نقاط آسیب دیده و بازرسی از آن طرحی استراتژیک برای صنعت نفت کشور به شمار می رود .

 

اسددوز با بیان اینکه بمباران جزیره خارگ در 8 سال دفاع مقدس و تحریم‌ها را از مهم ترین عوامل تاخیر در تعمیر خطوط لوله زیر زمینی جزیره خارگ بوده است، بیان کرد: پس از بررسی و ارزیابی فنی این پروژه، ترمیم و بازسازی آن از سال گذشته در دستور کار اداره تعمیرات صنعتی پایانه نفتی خارگ قرار گرفت که این طرح با صرف بالغ بر 43 هزار و 400 نفر ساعت کار بی وقفه و خستگی ناپذیر توسط متخصصان ایرانی با موفقیت پایان یافت .

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

به گزارش مهر، نفت تولیدی از مناطق نفت خیز جنوب توسط سه خط لوله  زیردریایی در بستر دریا پس از مسافتی در حدود 32 کیلومتر به جزیره خارگ وارد می شود که پس از ورود به ایستگاه کاهش فشار به تفکیک نوع نفت (سبک و سنگین) وارد مخازن ذخیره سازی می شوند و سپس از طریق دو رشته خط لوله جداگانه و عبور از سیستم میترینگ به سمت اسکله های صادراتی به منظور بارگیری در کشتی‌های نفت کش‌ها منتقل می‌شوند .

 

سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران اخیرا با اشاره به افزایش توان عملیات دریایی صادرات نفت ایران به بیش از 6 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است: هم اکنون تعمیرات اساسی، بازسازی و نوسازی تاسیسات، اسکله و مخازن ذخیره سازی در پایانه‌های نفتی ایران در خلیج فارس به پایان رسیده است .

 

در همین حال، رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت از افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید و صادرات روزانه نفت خام ایران در طول مدت 6 ماه در صورت لغو تحریم‌ها خبر داده است.

۲۲ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۵۵
تعداد بازدید : ۵۲۳