تقویت زیرساخت‌ها گامی موثر برای ورود به بازارهای جهانی

تقویت زیرساخت‌ها گامی موثر برای ورود به بازارهای جهانی
نماینده سابق ایران در اوپک ایران، با تاکید براینکه آینده روشنی در انتظار گاز ایران گفت: باید زیرساخت ها و شبکه های گازرسانی را تقویت کرده تا بتوان بر اساس آن، در بازارهای جهانی مشتری کسب کرد.
سیدمحمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که روسیه برای مشارکت در پروژه های نفت و گاز ایران اعلام آمادگی کرده و از آنجا که اکنون بحث جایگزینی صادرات گاز ایران به جای روسیه به اتحادیه اروپا مطرح است، اظهار داشت: روسیه در حال حاضر، بیش از 30 درصد گاز اروپا را تامین می کند. این در حالی است که ایران تلاش می کند تازه وارد این عرصه شود.

خطیبی گفت: به نظر من، هیچ تضادی بین ورود ایران به این بازار و تامین گاز اروپا از سوی روسیه وجود ندارد. این امر از آن روست که مصرف گاز در اروپا برعکس مصرف نفت، روند صعودی دارد و ورود ایران به این حیطه، در واقع برای تأمین مازاد مصرف این کشورها است. 
 
وی تصریح کرد: بنابراین شرایط به گونه ای نیست که بخواهیم بگوییم یکی جای دیگری را می گیرد.  ما به هیچ وجه در تقابل با روسیه نیستیم. بلکه ایران هم می تواند در این حوزه، یکی از عرضه کنندگان باشد. 
 
 نماینده سابق ایران در اوپک تاکید کرد: بعید می دانم که کسی بتواند به این زودی، جایگاه روسیه را بگیرد چون این کشور از سال ها قبل، شبکه های خطوط لوله زیادی را احداث کرده که از این مرکز به بسیاری از شهرها و کشورها، گاز منتقل می شود. 

خطیبی افزود: ولی ایران، ابتدا به ساکن، باید زیرساخت ها، خطوط لوله و شبکه های گازرسانی خود را تقویت کرده تا بتواند بر اساس آن، در آن بازار مشتری پیدا کند. ایران در بازار اروپا در ابتدای راه است و البته در این مسیر، آینده روشنی هم دارد. 
 
وی در خصوص ورود روسیه به پروژه های نفت و گاز ایران گفت: باید به سرمایه گذاری روسیه هم مانند دیگر کشورها، به دیده مثبت نگاه کرد. همانطور که با دیده مثبت از بقیه سرمایه گذارها استقبال می کنیم، باید از سرمایه های روس ها در پروژه های نفت و گاز و ورود تکنولوژی آنها که تا پیش از این نیز، در برخی از میادین فعال بودند، استقبال کرد. به هرحال، هر دو مورد مثبت است و می توان به آینده آن، امیدوار بود. 
۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۰۸:۵۷
تعداد بازدید : ۵۰۷