اجرای پروژه‌های جدید نفتی اولویت همکاری با شرکت های خارجی

اجرای پروژه‌های جدید نفتی اولویت همکاری با شرکت های خارجی
عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره اینکه اولویت ایران برای همکاری با شرکت‌های خارجی اجرای پروژه‌های جدید نفتی است گفت: باید ریسک سرمایه‌گذاری خارجی شناسایی و شفاف شود.
حسن کاظمی عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: مسئله‌ای که در  ارتباط با بحث سرمایه‌گذاری مالی و فاینانس و تکنولوژی در ایران مطرح است باید در قالب مشارکت شرکتهای داخلی و خارجی انجام شود. چرا که سازندگان داخلی از سرمایه‌گذاران خارجی در اجرای طرحها استقبال می‌کند. 

وی با بیان اینکه ایران در همکاری با شرکت‌های خارجی باید به‌دنبال ورود فناوری ساخت تجهیزات خاص باشد، افزود: از آنجایی که شرکت‌های خارجی پیش از ورود به پروژه‌های نفتی ایران اطلاعات لازم از بازگشت سرمایه و ریسک‌های موجود را به‌دست می‌آورند و مسائلی همچون تغییر قیمت نفت، تغییر قوانین، انتقال ارز، سیاست‌های نفتی کشور، نبود نیروی متخصص، حمل‌ونقل، محدودیت‌های گمرکی ایران و... را درنظر گرفته و حدود ۱۰ تا ۱۵درصد به هزینه اجرای پروژه‌ها با عنوان اندوخته اقتضایی اضافه می‌کنند، از این رو در قراردادهای نفتی ایران باید ریسک‌هایی که هزینه همکاری خارجی‌ها در پروژه‌ها را بالا می‌برد پس از شناسایی حذف یا تعدیل شوند. 

کاظمی با تاکید بر اینکه در بسیاری از مواقع در قراردادهای نفتی هزینه ۱۵درصد اندوخته اقتضایی قابل شناسایی نیست، افزود: همکاری ایران با شرکت‌های خارجی در بخش‌های بالادستی صنعت نفت یعنی اکتشاف، حفاری و استحصال نفتی است، حال شرکت‌های خارجی در محاسبه‌های هزینه اجرایی به گونه‌ای عمل می‌کنند که هزینه ریسک یا اندوخته اقتضایی محسوس نیست، از این‌رو شرکت‌های ایرانی علاوه بر اینکه باید در شناسایی ریسک‌ها و حذف آن اقدام کنند، باید در مواردی که این ریسک‌ها قابل حذف نیستند پذیرفته شوند تا در اجرای پروژه‌ها شفاف‌سازی شود. 

کاظمی با نگاهی به شیوه جدید همکاری صنعت نفت ایران با شرکت‌های خارجی تصریح کرد: در حال حاضر اولویت ایران برای همکاری با شرکت‌های خارجی پروژه‌های جدید میدان‌های مشترک نفتی و برنامه ازدیاد برداشت در میدان‌های نفتی داخل و به‌صورت برداشت‌های صیانتی است. به عبارت دیگر در این نوع مشارکت‌ها با قراردادهای ۲۰ساله و مالکیت از نوع بهره‌برداری خواهد بود که نباید این برداشت در مدت‌زمان کوتاهی انجام شود بلکه باید در بازه زمانی بلندمدت ۲۰ تا ۲۵ساله اجرایی شود. بنابراین این نوع مشارکت بهره‌برداری نسبت به قراردادهای بیع انگیزه‌ای بیشتری برای خارجی‌ها برای حضور در پرژه‌های نفتی ایران به وجود می‌آورد. 

وی تاکید کرد: جذب سرمایه خارجی برای پیشبرد اهداف مورد نظر یک فرصت است به شرطی که برای سازندگان داخلی تهدید نشوند چرا که هر شرکتی که وارد کشور می‌شود بیشتر به دنبال کسب منافع  خود است. 

عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تصریح کرد: هم‌اکنون بستر کار برای جذب سرمایه آماده نیست ایران در زمان جنگ و تحریم و در اکثر مشکلات سرمایه‌گذاری می‌کرد اما اکنون نه وزارت نفت که مشتری سازندگان داخلی است و نه وزارت صنعت که متولی این امر است از تولیدکننده و سرمایه‌گذار داخلی حمایت نمی‌کند. 

وی یادآور شد: انجمن پیشنهادی برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان، شرکتهای فعلی و رفع مشکلات مالی و تامین منابع در قانون رفع موانع تولید به مجلس ارائه کرده و در مجلس به تصویب رسید ولی دریغ از یک اقدام مثبت از سوی وزارت  نفت و صنعت. 

کاظمی خاطرنشان کرد: اگر فضای کار برای سرمایه‌گذار تسریع نشود سرمایه‌گذار خارجی وارد عرصه فعالیت در ایران نخواهد شد چرا که با بررسی شرایط سازندگان داخلی این ریسک را خواهند پذیرفت که در کشور سرمایه‌گذاری کنند باید شرایط  را برای هردو سرمایه‌گذار فراهم کرد.  
۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۰۸
تعداد بازدید : ۵۴۳