تامین اعتبار پروژه اتصال گازی لهستان و لیتوانی از سوی اتحادیه اروپا

مراسم امضای موافقت‌نامه احداث خط لوله انتقال گاز میان لهستان و لیتوانی با حضور «یان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا، «دالیا گریباسکایته» رئیس‌جمهور لیتوانی، «اوا کوپاژ» نخست‌وزیر لهستان، «لایمتودا استراوجودا» نخست‌وزیر لاتویا و «تاوی رویواس» نخست‌وزیر استونی در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل بلژیک برگزار شد. اعتبار مورد نیاز به منظور احداث خط لوله انتقال گاز میان لهستان و لیتوانی را «برنامه اتصال تجهیزات گازی اروپا» (CEF) تأمین کرده و در همین ارتباط شرکت«GAZ-SYSTEM S. A» اپــراتـور سـیـستم انتقال در لـهـسـتـان و شــرکـت « AB Amber Grid » موافقت‌نامه‌ای را با «آژانس اجرایی شبکه نوآوری اروپا»(INEA) به امضا رساندند.

123536313531626427347345735

انتظار می‌رود این پروژه در صورت تحقق امنیت تأمین انرژی در منطقه بالتیک را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. استقلال و توسعه ترمینال گاز ال ان جی در بندر Klaipeda لیتوانی و بندر Świnoujście لهستان از جمله نتایج بهره برداری از این پروژه به‌شمار می‌رود.

با توجه به سرمایه‌گذاری 300 میلیون یورویی پروژه مذکور، «ژان کلو یونکر» رئیس کمیسیون اروپا گفت که این پروژه به عنوان گران‌قیمت‌ترین پروژه احداث خط لوله انتقال گاز در اروپا ضمن سودآوری برای سهامداران آن، موجب گردش آزادانه انرژی در اروپا خواهد شد. رئیس کمیسیون اروپا در همین ارتباط اعلام کرد: «ما پیش از این زمینه سفر بدون پاسپورت شهروندان اروپایی و حرکت سرمایه را فراهم کردیم و هم‌اکنون زمان ایجاد بسترهای لازم جهت انتقال آزادانه انرژی فرا‌رسیده است.» یونکر ادامه داد: «تنوع بخشیدن به منابع انرژی مورد نیاز اروپا به تنهایی امکان‌پذیر نبوده و به همکاری مصرف‌کنندگان و فعالان صنعت انرژی نیاز دارد.»

«دالیا گریباسکایته» رئیس‌جمهور لیتوانی نیز ضمن تأکید بر اهمیت این پروژه برای کل اروپا اظهار داشت: «تحقق پروژه احداث خط لوله انتقال گاز از لهستان به لیتوانی امکان ایجاد یک اتحادیه انرژی واحد را برای ما فراهم می‌کند.» وی ادامه داد: «11سال پیش پیوستن به اروپا و برقراری ارتباط اقتصادی و انرژی با این اتحادیه برای ما یک رؤیا بود. اما در حال حاضر لیتوانی ضمن اتصال به سوئد در حوزه تأمین برق، به‌زودی با احداث یک خط لوله انتقال گاز به لهستان نیز متصل خواهد شد.» رئیس‌جمهور لیتوانی افزود: «این یک پروژه نمادین بوده و بودجه مورد نیاز برای تحقق این پروژه از سوی اتحادیه اروپا تأمین می‌شود.»

لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا تأمین 50 درصد از اعتبار مورد نیاز این پروژه را برعهده گرفته است. پروژه احداث خط لوله میان لهستان و لیتوانی (GIPL) شبکه گاز منطقه بالتیک را با بازار گاز اروپا یکپارچه کرده و این موضوع سبب می‌شود تا منطقه بالتیک از استراتژی کمیسیون اروپا در حوزه انرژی پیروی کند. هدف اصلی این استراتژی جلوگیری از انزوای بخش‌های مختلف اروپا در حوزه انرژی است. گفتنی است طول خط لوله انتقال گاز مذکور 534 کیلومتر است که 357 کیلومتر از آن در خاک لهستان و 177 کیلومتر نیز در خاک لیتوانی قرار خواهد داشت. ظرفیت ابتدایی این خط لوله سالانه 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب از لهستان به لیتوانی و یک میلیارد مترمکعب از لیتوانی به لهستان است.

احداث این خط لوله یکی از آن پروژه‌های توسعه زیرساخت انرژی است که منافع آن فقط مختص به کشورهای درگیر در آن نبوده و تمامی کشورهای اروپایی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در حوزه گسترش زیرساخت‌های انرژی اروپا بر اساس برنامه اتصال تمامی تجهیزات انرژی اروپا (CEF) به 5 میلیارد و 350 میلیون یورو در بازه زمانی سال‌های 2014 تا 2020 میلادی می‌رسد. بر اساس پیش‌بینی‌ها خط لوله انتقال گاز میان لهستان و لیتوانی فعالیت خود را از ابتدای سال 2020 میلادی آغاز می‌کند.

در همین راستا «جولیتا بوتکین» از کارشناسان شرکت « AB Amber Grid » اعلام کرد: «همزمان با اتمام مراحل مربوط به طراحی پروژه، فرآیند طراحی از ابتدای سال 2017 در لیتوانی و انتهای همان سال در لهستان آغاز خواهد شد. در این بین و پس از اتمام فرآیند مذکور و پس از اعلام زمان مناقصه برای شرکت‌های درگیر در این پروژه فرآیند ساخت این خط لوله در کمتر از شش ماه بعد آغاز خواهد شد.»

۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۵۰
تعداد بازدید : ۵۷۳