سعودی‌ها جنگ نفتی علیه ایران و روسیه به راه انداختند

سعودی‌ها جنگ نفتی علیه ایران و روسیه به راه انداختند
شبکه تلویزیونی دویچه وله اعلام کرد عربستان سعودی برای بیرون کردن روسیه و ایران از بازار ، یک جنگ نفتی ، به ویژه در آسیا، آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شبکه تلویزیونی دویچه وله اعلام کرد: رقم جادویی برای اینکه عربستان سعودی با فروش نفت سود کسب کند 85 دلار در هر بشکه است. اما در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال بسیار کمتر از این رقم و حدود 50 دلار است. سعودی ها می توانستند قیمت ها را بالا بکشند اما این کار را نمی کنند. علتش این است که آنها می خواهند روسیه و ایران، رقیب اصلی خود را در منطقه ، از بازار نفت بیرون کنند. اکنون یک جنگ نفتی ، به ویژه در آسیا، آغاز شده است.

گزارشگر دویچه وله در گزارشی در این باره گفت قیمت های نفت در سراشیبی سقوط بوده اند اما عربستان سعودی که بزرگترین صادر کننده نفت خام جهان است تلاش کرده است قیمت ها را، به ویژه در آسیا، حتی از این نیز پایین تر بیاورد. سعودی ها می خواهند نگذارند که ایران و روسیه سهم بزرگتری از بازار آسیا داشته باشند. عربستان سعودی در حالی برای فشار آوردن بر رقبای خود تقلا می کند که صندوق بین المللی پول در گزارش خود اعلام کرده است کاهش قیمت های نفت امسال موجب کسری بودجه تقریبا 20 درصدی در این کشور شده است.
آسیا مهم ترین بازار نفتی عربستان سعودی است و حدود 68 درصد از صادرات نفتی این کشور به این قاره است. پس از آن کشورهای آمریکایی هستند که 19 درصد از صادرات نفتی عربستان به این کشورهاست. بنا بر اعلام وزارت انرژی آمریکا، سهم صادرات نفتی عربستان به اروپا فقط 10 درصد است. سه درصد باقیمانده از صادرات نفتی عربستان نیز به کشورهای دیگر جهان است.
در ابتدای این ماه عربستان به مشتریان چینی خود سه دلار و 20 سنت در هر بشکه تخفیف داد تا همچنان بزرگترین صادر کننده نفت به این کشور باشد. رشد اقتصادی چین کند شده هم صادرات و هم واردات این کشور کاهش یافته است.
کاهش رشد اقتصادی نیز تقاضا برای نفت در این کشور و قیمت ها را کاهش داده است. سعودی ها ترجیح می دهند ضرر کنند اما سهم خود را در این بازار از دست ندهند. برای همین است که قیمت ها در حال سقوط است.
در 16 ماه گذشته قیمت نفت برنت دریای شمال حدود 60 درصد کاهش یافته است. روسیه ، آمریکای جنوبی ، آفریقا و کشورهای عضو اوپک مجبورند خط مشی سعودی ها را دنبال کنند یا اینکه تولید نفت خود را کاهش دهند.
در آمریکا تولید نفت شیل روند کاهشی دارد. در هفته های اخیر 26 چاه تعطیل شده است. تعدادی از شرکت ها نیز ورشکسته شده اند. اگر قیمت ها همچنان پایین بماند ، بعید است این روند متوقف شود. عربستان سعودی ممکن است به دیگر کشورها نیز در فروش نفت تخفیف بدهد.

۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۵۶
تعداد بازدید : ۵۶۸