ایران از بازگشت اندونزی به اوپک حمایت می‌کند

ایران از بازگشت اندونزی به اوپک حمایت می‌کند
وزیر نفت ایران با استقبال از بازگشت اندونزی به اوپک گفت: «ما امیدواریم با حمایت ایران، بازگشت اندونزی در نشست بعدی اوپک نهایی شود».
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزیر نفت ایران گفت، تهران از بازگشت احتمالی اندونزی به اوپک استقبال می کند.
اندونزی در ماه سپتامبر درخواستی برای فعال شدن مجدد عضویتش در اوپک مطرح کرد.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در این باره گفت: «ما امیدواریم با حمایت ایران، بازگشت اندونزی در نشست بعدی اوپک نهایی شود... آنگاه تهران و جاکارتا می توانند همکاری های دوجانبه شان در بازار جهانی نفت را از سر بگیرند.»
وزیر نفت ایران ضمن استقبال از سودیرمان، همتای اندونزیایی خود در تهران در مورد نحوه همکاری این دو تولید کننده در حال ظهور مجدد با  وی به بحث و گفت و گو پرداخت. زنگنه گفت، ایران علاقمند به همکاری با اندونزی در بازارهای نفت خام و ال ان جی است.
بر اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید گاز طبیعی در اندونزی در یک دهه منتهی به سال 2011 بیش از 20 درصد افزایش یافته است. اندونزی حدود نیمی از گاز تولیدی خود را صادر می کند و یکی از بزرگترین صادرکنندگان ال ان جی در جهان است.
زنگنه افزود: «اندونزی همچنین می تواند در پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری کند... اندونزی در حال توسعه و پیشرفت است و هر دو کشور از ظرفیت های مشترکی برخوردارند که باید فعال شود.»
وزیر نفت اندونزی پیش از ترک تهران گفت، تعامل با شرکای تجاری احتمالی بسیار مهم است زیرا اندونزی در تلاش برای پیوستن مجدد به اوپک است. وی افزود، اندونزی همچنین قصد دارد در آینده درخواستی برای عضویت در آژانس بین المللی انرژی نیز ارائه دهد.
در ماه سپتامبر، اوپک با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، اعضای این سازمان از بازگشت اندونزی استقبال می کنند. اندونزی در سال 2009 به دلیل پیشی گرفتن میزان واردات نفت این کشور از میزان صادراتش از اوپک کناره گیری کرد. در همین حال، ایران انتظار دارد با کاهش تحریم های غرب مجددا به دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک تبدیل شود.
۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۵
تعداد بازدید : ۵۴۳