٢,٥ میلیارد دلار میعانات گازی پارس جنوبی صادر شد

٢,٥ میلیارد دلار میعانات گازی پارس جنوبی صادر شد
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از صادرات بیش از ٢,٥ میلیارد دلار میعانات گازی از این منطقه در شش ماهه نخست امسال خبر داد.

مهدی یوسفی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که در شش ماهه نخست امسال بیش از ١٢ میلیون تن محصول نفتی و غیرنفتی به ارزش ٦,٥ میلیارد دلار از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صادر شده است گفت: از این ٦.٥ میلیارد دلار بیش از چهار میلیارد دلار آن صادرات غیرنفتی و مابقی صادرات میعانات گازی پارس جنوبی بوده است.

وی گفت: از نظر تناژ صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ٣٠ درصد رشد داشته است، اما طبیعتا به دلیل افت قیمت جهانی نفت از نظر قیمتی نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

یوسفی گفت: در شش ماهه نخست امسال در مجموع حدود ٧٠ هزار تن واردات کالا و تجهیزات در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صورت گرفته است، وانگهی با به نتیجه رسیدن پروژه ها در پارس جنوبی هر سال واردات کالا به این منطقه کاهش می یابد.

به گزارش شانا، امروزه تسریع در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برای همه مردم ایران یک دغه دغه به شمار می آید، زیرا  درآمد آنها سالانه از ١٤ فاز باقیمانده میدان پارس جنوبی به بیش از ٣٠ میلیارد دلار یعنی تقریبا روزی ١٠٠ میلیون دلار می رسد، این ارقام وسعت مسئولیت و سنگینی ماموریتی را که مدیران کنونی صنعت نفت بر دوششان است بیشتر می کند، از این رو پیگیری اخبار این پروژه ها و عملکرد پیمانکاران فعال در آنها مهم تلقی می شود.

دولت تدبیر و امید پارسال گام نخست خود را در پایتخت گازی ایران با موفقیت برداشت تا ١٠٠ میلیون متر مکعب به تولید گاز شیرین کشورمان بیفزاید، برای کسب این موفقیت بیش از ٧٠ درصد از منابع مالی وزارت نفت به طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی اختصاص یافت. قرار بر این است که امسال نیز گام مشابه دیگری در این میدان برداشته شود؛ به نظر می رسد با توجه به گشایشهایی که در حوزه سیاست خارجی کشورمان صورت گرفته است، کار آسانتری در پیش روی صنعت نفت ایران وجود داشته باشد.

در پارس جنوبی ٤٠ درصد از داشته منابع گازی ایران ذخیره شده، یعنی مخزنی ٣٧٠٠ کیلومترمربعی به عمق صدها متر که ١٤,٢ هزار میلیارد مترمکعب گاز و ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی را در خود جای داده ، براساس برآوردهای انجام شده با نرخ جایگزینی هر بشکه نفت خام ٥٠ دلار، ٤٤٠٠ میلیارد دلار ارزش اقتصادی (در صورت خام فروشی) آن است و چنانچه هر بشکه نفت خام معادل ١٠٠ دلار در نظر گرفته شود ارزش خام فروشی این ثروت عظیم ملی حدود ٨٨٠٠ میلیارد دلار می‌شود.

۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۰
تعداد بازدید : ۵۱۹