روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار سهام
شاخص در یک قدمی ٦٢ هزار
شاخص کل بورس با رشد هفتگی یک درصدی در ٦١ هزار و ٩٧٣ واحد متوقف شد. ابتدای هفته گذشته، تعادل عوامل مثبت و منفی حرکت کم‌نوسان شاخص را رقم زد. در ادامه،‌ تصویب نهایی طرح برجام در مجلس و امیدواری به رفع تحریم‌های بین‌المللی تا حدودی فضای خوش‌بینی را در بازار بیشتر کرد. سه شنبه شب، ریاست جمهوری از ارائه بسته خروج از رکود سخن گفت. تلاش دولت برای تحرک اقتصاد با در پیش گرفتن سیاست انبساطی، امیدواری به بهبود فضای اقتصادی و بورس را افزایش می‌دهد. در حالی که امید به بهتر شدن وضعیت صنایع پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی وجود دارد، سیاست‌های کنونی می‌تواند این روند را تسریع کند. موج خوش‌بینی‌ها رشد ٩/ ٠ درصدی شاخص در روز چهارشنبه را رقم زد. در این شرایط،‌ همچنان انتشار صورت‌های مالی ٦ ماهه در این روزها می‌تواند بر حرکت شاخص اثرگذار باشد.

بازار ارز
آرامش نسبی در بازار ارز
پنج‌شنبه، هر دلار آمریکا با افت هفتگی ٦/ ٠ درصدی به نرخ ٣٤٧٥تومان معامله شد. در حالی که پنج‌شنبه دو هفته قبل، دلار در مرز ٣٥٠٠ تومان قرار داشت، اما از ابتدای هفته گذشته شاهد افت اندک نرخ دلار بودیم. در این خصوص، در کنار مقاومت سطح ٣٥٠٠ تومانی، تصویب طرح برجام در مجلس، سرعت‌گیر رشد نرخ دلار بود. با این حال، این موضوع باعث شده نرخ دلار تنها تا سطوح ٣٤٦٠ تومانی افت یابد که در ادامه نیز شناسایی کف قیمتی، افزایش تقاضای دلار را به دنبال داشت، در نتیجه، تعدیل افت نرخ دلار در ادامه معاملات رقم خورد. این امر همچنان به تقاضای موجود در بازار ارز اشاره دارد. در این خصوص پیش‌تر به روند افزایش تقاضا از روزهای پس از حصول توافق هسته‌ای در کنار تقاضای آربیتراژی (اختلاف قیمت بازار داخل و کشورهای همسایه) اشاره شد.

بازار سکه
رکوردزنی سکه در مسیر صعودی
هر سکه طرح جدید با رشد ٥/ ٢ درصدی بیشترین رشد روزانه از اوایل بهمن ٩٣ را تجربه کرد. تداوم رشد قیمت اونس در معاملات روز پنج‌شنبه (رشد تا سطح ١١٩٠ دلاری)، در شرایط ثبات نرخ دلار، عامل رشد ١٢ هزار تومانی قیمت سکه بود. به این ترتیب، سکه در بالاترین سطح (٩٥٨ هزار تومان) از اوایل اردیبهشت قرار گرفت. با وجود رشد، قیمت بازاری سکه همچنان در مقادیر کمتری از ارزش ذاتی خود قرار دارد (حباب منفی به اندازه ١٦ هزار تومان). مطابق با انتظارات، شروع ماه محرم تقاضا در بازار طلا را کاهش داده است که در ادامه معاملات نیز می‌تواند مانع از رشد قیمتی سکه شود. با این حال، با توجه به واکنش کند سکه نسبت به تغییرات بازارهای اثرگذار (پیش‌تر اشاره شد)، می‌توان عکس‌العمل مثبت سکه، با ثبات قیمتی اونس در مدار صعودی را انتظار داشت.

بازار طلای جهانی
حساسیت اونس به شاخص دلار
دیروز ساعت ١٦، اونس طلا به قیمت ١١٨١ دلار معامله ‌شد. آمار اقتصادی چین (نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها) عامل افزایش نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی بود. این موضوع در کنار ضعف آمار خرده‌فروشی آمریکا احتمال افزایش نرخ سود از سوی فدرال رزرو در سال جاری را از نگاه معامله‌گران طلا کاهش داده است؛ در نتیجه، پنج‌شنبه اونس بیشترین قیمت در سه ماه گذشته را تجربه کرد. در ادامه اما، نرخ تورم آمریکا مطابق با پیش‌بینی‌ها (عامل کاهش نگرانی‌ها از اقتصاد آمریکا)، در کنار افت یورو (با چشم‌انداز ضعف اقتصادی اروپا) عوامل تقویت شاخص دلار بود که بر قیمت اونس فشار آورد. پس از جهش قیمتی اونس در روزهای اخیر و همراه با شناسایی سود توسط معامله‌گران، انتظار افزایش حساسیت قیمت نسبت به عوامل اثرگذار وجود دارد. از طرفی، افزایش قیمت اونس عامل فشار بر تقاضای فیزیکی فلز زرد است.

بازار اوراق مسکن
جذابیت خرید با ریزش قیمت‌ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با ریزش ١/ ٨ درصدی بیشترین افت هفتگی از تیر ٩٣ را تجربه کردند. کاهش تقاضای مسکن را در روزهای کم رمق این بازار در اولین ماه پاییز شاهد هستیم. پس از پایان فصل تقاضای مسکن این موضوع قابل پیش‌بینی بود. امری که در کنار جذابیت وام‌های با مبالغ بیشتر (از محل سپرده‌گذاری یک‌ساله در صندوق سپرده یکم بانک مسکن) به ریزش قیمتی «تسه»ها دامن زده است. با این وجود، آخرین معاملات روز چهارشنبه اوراق مزبور در قیمت‌های بیشتری نسبت به روز ماقبل ثبت شده است (تقاضای خرید در قیمت با رشد بیش از ٢ درصدی). بنابراین، به نظر می‌رسد ریزش‌های اخیر «تسه»ها، این اوراق را برای خریداران جذاب کرده است. کاهش سود وام و همچنین مدت زمان کمتر دریافت این وام‌ها نسبت به تسهیلات رقیب عامل حفظ تقاضا در این اوراق است.

بازار نفت
شناسایی کف قیمتی نفت
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٧/ ٤٦ دلار معامله ‌شد. پس از افت قیمت از ابتدای هفته، روز جمعه به دنبال شناسایی کف قیمتی و افزایش خرید معامله‌گران رشد اندکی در بازار نفت رقم خورد. کمتر از پیش‌بینی‌ها بودن نرخ تورم چین و کاهش واردات این کشور، نگرانی‌ها از طرف تقاضا را افزایش داده است. همچنین، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) به افزایش ٦/ ٧ میلیون بشکه ذخیره نفت تجاری (برای هفته منتهی به ٩ اکتبر) اشاره داشت؛ کاهش ظرفیت پالایشگاه‌های آمریکا به علت قرار داشتن در دوران تعمیرات فصلی و نگهداری، عامل اصلی این افت تقاضا است. از سوی دیگر، هرچند انتظار کاهش تولیدات نفت شیل وجود دارد، اما جایگزینی این مقدار کاهش تولید توسط دیگر کشور‌ها (به خصوص حضور قدرتمندتر ایران در بازار) تعادل عرضه و تقاضا را در کوتاه‌مدت دشوار نشان می‌دهد.
۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۶
تعداد بازدید : ۵۳۶