پتروچاینا بزرگ ترین شرکت سهامی عام نفت جهان شد

پتروچاینا بزرگ ترین شرکت سهامی عام نفت جهان شد
شرکت پتروچاینا با پشت سر گذاشتن شرکت های بزرگی همچون اکسون موبیل و روسنفت، به بزرگ ترین شرکت سهامی عام تولید کننده نفت در جهان تبدیل شد.
 

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، شرکت چینی پتروچاینا موفق شد با پشت سر گذاشتن شرکت آمریکایی اکسون موبیل و شرکت روسی روسنفت، به بزرگ ترین شرکت سهامی عام تولید کننده نفت در جهان تبدیل شود.

به گفته جیانگ جمین، رئیس هیئت مدیره پتروچاینا، این شرکت قصد دارد معاملات بزرگ بیشتری برای تصاحب دارایی های نفتی برای تأمین نیازهای نفت و گاز چین انجام دهد.

این شرکت قصد دارد در دهه جاری میلادی، با بیش از 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تصاحب دارایی های نفتی در سطح جهان، سهم دارایی های خارجی را از مجموع تولید خود به حدود 50 درصد برساند.

نمودار تولیدکنندگان نفت

نیل بوریج، تحلیلگر ارشد مؤسسه هنگ کنگی سنفرد سی برنشتاین و شرکا گفت: دارایی های کنونی پتروچاینا ظرفیت تأمین رشد مورد نظر این شرکت را ندارند؛ به همین دلیل، چاره ای جز تصاحب دارایی های جدید نیست.

به گفته بوریج، پتروچاینا برای دستیابی به اهداف تولید خود باید ظرفیت تولید روزانه نفت و گاز خود را به اندازه ظرفیت کنونی شرکت شل، یعنی حدود سه میلیون و 200 هزار بشکه افزایش دهد.

گزارش درآمدهای پتروچاینا نشان می دهد تولید خارجی این شرکت در سال گذشته میلادی 18 درصد رشد داشته است که پنج برابر رشد تولید داخلی این شرکت بود.

تولید نفت و گاز خارجی کمتر از یک سوم مجموع تولید یک میلیارد و 300 میلیون بشکه معادل نفت (معادل سه میلیون و 500 هزار بشکه در روز) پتروچاینا در سال گذشته میلادی بود.

با این همه، رکس تیلرسون، رئیس اکسون موبیل، اعلام کرد این شرکت از نظر مجموع تولید نفت و گاز، با تولید روزانه چهار میلیون و 500 هزار بشکه معادل نفت، همچنان بزرگ ترین تولیدکننده انرژی جهان است.

جیانگ گفت: اگرچه پتروچاینا اکنون به بزرگ ترین تولید کننده نفت در میان شرکت های سهامی عام جهان تبدیل شده است، اما همچنان ظرفیت رشد بیشتر را دارد.

شرکت عربستانی سعودی آرامکو با تولید روزانه حدود ده میلیون بشکه نفت خام، بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان است، اما سهام آن در بازارهای آزاد معامله نمی شود.

۲۱ فروردین ۱۳۹۱ ۱۸:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۱۹۴