ایران و چین در قزاقستان پالایشگاه می‌سازند

ایران و چین در قزاقستان پالایشگاه می‌سازند
یک مقام قزاق از ابراز علاقه ایران و چین برای ساخت یک پالایشگاه در این کشور خبر داد و گفت ایران فرآورده های این پالایشگاه را دریافت و معادل آن در خلیج فارس نفت خام به شرکت های چینی تحویل می دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه محلی آتامکن، معاون فرماندار ایالت مانغیستاو قزاقستان گفت کشورش در حال برنامه ریزی برای ساخت چهارمین پالایشگاه خود در این ایالت با همکاری ایران و چین است.

اوبلاست امیرزانف افزود: نمایندگانی از ایران و چین پیشنهاد کرده اند در این پروژه مشارکت داشته باشند.

وی در مورد پیشنهاد همکاری ایران گفت: ایران به دلایل مختلف برای مشارکت در این پروژه ابراز علاقه کرده است. در ایران همه پالایشگاه ها در شمال این کشور قرار دارند و میادین نفتی این کشور در جنوب هستند. ایران بابت انتقال هر تن نفت از جنوب به شمال 35 دلار هزینه می کند. بنابراین قزاقستان نامزد خوبی برای سواپ نفت با این کشور است.

به گفته وی در صورت ساخت این پالایشگاه ایران می تواند فرآورده های نفتی مورد نیاز خود را از این پالایشگاه تامین کند و در مقابل، نفت خام به قزاقستان در خلیج فارس تحویل دهد. این کار به نفع هر دو کشور است که مذاکراتی در مورد آن بین مقامات دو کشور انجام شده است.

این مقام قزاق در ادامه گفت: ایران آماده است فرآورده های پالایش شده را از این پالایشگاه دریافت کند و معادل آن نفت خام به شرکت های چینی در خلیج فارس تحویل دهد و این امر انگیزه ای برای شرکت های چینی است که در ساخت این پالایشگاه مشارکت کنند.

۲۶ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۰۳۶