روسیه در خط لوله گازی ایران-پاکستان سرمایه گذاری می کند

روسیه در خط لوله گازی ایران-پاکستان سرمایه گذاری می کند
روسیه موافقت خود را برای افزایش کمک‌های مالی و فنی در ساخت بخش پاکستانی خط لوله گازی ایران-پاکستان اعلام کرد.
 

به گزارش پایگاه اینترنتی اکسپرس تریبون از اسلام‌آباد،‌ منابع آگاه اعلام کردند: در دیدار روز گذشته (18 فروردین) کمیته فرعی همکاری اقتصادی پاکستان (یی سی سی)، روند توسعه پروژه ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان بازنگری شد، ضمن آن که روسیه نیز موافقت خود را برای افزایش حمایت مالی و فنی برای اجرای این پروژه اعلام کرده است.

گفت‌وگوها میان مقام های پاکستانی و روسی درباره این پروژه گازی به تازگی در مسکو برگزار شده است و روسیه ظرف دو هفته آینده پاسخ خود را در این باره به طور رسمی اعلام خواهد کرد.

پاکستان هنوز پاسخی از یک بانک چینی که قرار بود قراردادی با این کشور به عنوان مشاور مالی ساخت بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز از ایران امضا کند، دریافت نکرده است.

یک مقام دولت پاکستان گفت: پاکستان می تواند بودجه ساخت بخش پاکستانی خط لوله گازی ایران-پاکستان را از طریق مالیات بر توسعه زیرساخت‌های گازی (جی آی دی سی) تامین کند و فقط از روسیه در زمینه‌های فنی کمک بگیرد.

اعجاز گوادری، معاون وزیر نفت پاکستان گفت: هیئت پاکستانی شرحی از طول خط لوله، حجم گاز و میزان بودجه لازم برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله گازی ایران-پاکستان به مقام‌های روس در مسکو ارائه داده‌اند.

وی افزود: ما فقط شرحی از این پروژه گازی را به روسیه ارائه داده‌ایم و روسیه نیز به زودی پاسخ خود را در این باره اعلام خواهد کرد.

گوادری اظهار کرد: حتی اگر روسیه و چین منابع مالی پروژه ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان را تامین نکنند، کمیته فرعی یی سی سی تصمیم گرفته است این پروژه را توسعه دهد.

وی با بیان این که پاکستان هنوز تصمیم مالی درباره خط لوله گازی ایران-پاکستان نگرفته است، یادآور شد: کمیته فرعی یی سی سی در حال بررسی پیشنهادهای مختلف از سوی روسیه، چین و ایران درباره این پروژه است.

گوادری همچنین گفت: ما هنوز در حال مذاکره با یک بانک چینی هستیم؛ این بانک هنوز پاسخ نهایی درباره این که مشاور مالی خط لوله گاز ایران-پاکستان باشد، ارائه نداده است.

وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان پیش تر چهار پیشنهاد برای تامین بودجه ساخت بخش پاکستانی خط لوله گازی ایران-پاکستان به دولت این کشور ارائه داده بود که عبارتند از تامین مالی از طریق موسسه گس اینفرا استراکچر دولوپمنت پاکستان (The Gas Infrastructure Development Cess)، امضای قرارداد با کنسرسیوم ثالث، تامین بودجه ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان از سوی روسیه یا چین و مشارکت ایران در ساخت بخش پاکستانی این خط لوله.

پاکستان حدود 700 کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز 300 کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

طبق قرارداد، ایران از فروردین 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب و سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر می کند.

۲۱ فروردین ۱۳۹۱ ۱۶:۱۹
تعداد بازدید : ۱,۶۰۸