نیم میلیارد بشکه نفت امسال در بازار مازاد بود

آمارهای رویترز و دیگر فعالان بازار انرژی حاکی از این است که صادرکنندگان بزرگ نفت جهان در ٩ ماه نخست امسال بیش از نیم میلیارد بشکه بیشتر از تقاضا نفت تولید کردند.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از ایسنا ، سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) در ماههای ژانویه تا سپتامبر به طور متوسط روزانه ٣١ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه نفت تولید کرده که روزانه بیش از دو میلیون بشکه بالاتر از تقاضای بازار است.
به گزارش رویترز، در مجموع بیش از ٥٥٠ میلیون بشکه نفت تولید شده که تمام آن باید در جایی ذخیره شود.
کشورهای عضو اوپک تحت هدایت عربستان تقریبا یکسال قبل تصمیم گرفتند که به جای دفاع از قیمت‌ها تمرکز خود را روی حفظ سهم بازار بگذارند و در نتیجه عرضه مازاد ایجاد شده در بازار قیمت‌ها را به پایین‌ترین سطح شش سال اخیر رساند.
نفت برنت در هفته گذشته حدود ٤٩ دلار در هر بشکه داد ‌و ستد شد. در ماه اوت قیمت نفت برنت به پایین‌ترین سطح از مارس ٢٠٠٩ رسید.
ذخایر نفتی سراسر جهان امسال پر شده بطوریکه ذخایر تجاری سوخت در کشورهای صنعتی توسعه یافته در ماه اوت به سطح بی‌سابقه دو میلیارد و ٩٤٠ میلیون بشکه رسید.
آمار آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک و دولت آمریکا نشان می‌دهد: عرضه مازاد جهانی نفت از سوی اوپک در سه ماهه دوم امسال به سطح دو میلیون و ٦٤٠ هزار بشکه در روز رسید.
عرضه مازاد نفت خام در سه ماهه سوم به حدود روزانه یک میلیون و ٦٩٠ هزار بشکه کاهش یافت، اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر پایان این روند دیده نمی‌شود و پیش‌بینی ‌کنندگان بازار نفت افزایش ذخایر در سال ٢٠١٦ را نیز پیش‌بینی می‌کنند.
تحلیلگران معتقدند، اگر تحریم‌های اقتصادی ایران سال آینده لغو شوند عرضه مازاد حتی بیش از این خواهد شد.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: رکود پیش‌بینی شده در تقاضا در سال آینده و ورود محتمل نفت ایران به بازار احتمالا اشباع بازار در سال ٢٠١٦ را ادامه خواهد داد.

۲۶ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۳۹
تعداد بازدید : ۴۷۰