چشم انداز نامطلوب بازار اسید ترفتالیک آسیا

چشم انداز نامطلوب بازار اسید ترفتالیک آسیا
انتظار می رود تولیدکنندگان بزرگ اسید ترفتالیک خالص چین، در ادامه ماه اکتبر و ماه نوامبر، توان عملیاتی خود را به تدریج افزایش دهند.

به گزارش نیپنا به نقل از آی سی آی اس ( ICIS )،  قیمت اسید ترفتالیک خالص ( PTA ) در بازار آسیا به بالای 600 دلار به ازای هر تن رسید که عمدتا ناشی از بهبود نسبی قیمت نفت خام و خوراک پاراکسیلن ( PX ) است. با این حال منابع صنعتی اعلام کردند که به دلیل وضعیت نامطلوب تقاضا از سوی صنایع پایین دستی، چشم انداز مطلوبی پیش روی بازار این محصول قرار ندارد و این وضعیت در بلندمدت پایدار نخواهد بود.

داده های منتشر شده توسط موسسه آی سی آی اس نشان می دهد که ،قیمت اسید ترفتالیک خالص بر مبنای CFR چین، با 38 دلار افزایش نسبت به هفته پیش از آن،608-623 دلار برای هر تن تعیین شد.

علاوه بر بهبود نسبی بهای نفت خام، عواملی از قبیل بسته شدن تعدادی از مجتمع های تولید اسید ترفتالیک خالص چین برای عملیات تعمیر و نگهداری، به افزایش موقت بهای این محصول دامن زدند.

اما منابع بازار می گویند: با توجه به کاهش تقاضا از سوی تولیدکنندگان تراشه های بطری ( bottle chips ) و الیاف پلی استر، افزایش تولید اسید ترفتالیک خالص چندان قابل توجه نخواهد بود.

افزایش تقاضای فصلی که معمولا با آغاز زمستان شروع می شود و تا پایان تعطیلات سال نو ادامه می یابد؛ امسال تحت تاثیر کندی آهنگ رشد اقتصادی چین قرار دارد.

در بازار هند نیز حجم تقاضا برای محصولات پلی استری در مقایسه با سال های گذشته شدیدا کاهش داشته است. با این حال در آستانه جشنواره دیوالی (جشنواره پنج روزه هندوها) میزان تقاضا برای این محصولات تا حدودی افزایش یافت.

تولیدکنندگان پلی استر آسیا در حال حاضر از حاشیه سود پایینی برخوردارند و با توجه به در اختیار داشتن ذخایر کافی اسید ترفتالیک خالص، تمایل چندانی به انجام خریدهای تازه نشان نمی دهند.

اسید ترفتالیک از مواد اولیه تولید پلی استرها به شمار می رود.

۲۶ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۴۱
تعداد بازدید : ۵۶۱