ظریف و موگرینی در بیانیه مشترک بر پایبندی در اجرای توافق هسته‌ای تأکید کردند

ظریف و موگرینی در بیانیه مشترک بر پایبندی در اجرای توافق هسته‌ای تأکید کردند
ایران و اتحادیه اروپا در بیانیه مشترک بر پایندی در اجرای توافق هسته‌ای تاکید کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ایران و اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای مشترک بر پایبندی دو طرف به اجرای تعهدات بر اساس توافق هسته‌ای تأکید کردند.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران و "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که هر دو طرف به تعهدات خود در راستای اجرای برنامه مشترک اقدام پایبند خواهند بود.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

«امروز "روز تصویب" برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است. این نتیجه تکمیل موفقیت‌آمیز بررسی برجام توسط نهادهای قانونگذاری کشورهای ما می‌باشد. این نقطه عطف دیگری است که ما را یک گام دیگر به آغاز اجرای برجام، که قویاً به آن متعهد هستیم، نزدیک‌تر می‌سازد. ما زمان‌بندی در نظر گرفته شده در برجام را رعایت کرده‌ایم که بیانگر اراده جمعی ‌ما برای پایبندی به مفاد آن است.

اکنون ایران اجرای تعهدات خود در زمینه هسته‌ای را با هدف تکمیل کامل و مؤثر آنها آغاز خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مقدمات لازم برای نظارت و راستی‌آزمایی این گام‌ها را انجام خواهد داد.

امروز اتحادیه اروپایی چارچوب قانونی لازم برای برداشتن تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای را تصویب کرد. این قوانین در «روز اجرایی شدن» برجام، همزمان با اجرای اقدامات هسته‌ای توافق شده توسط ایران و راستی‌آزمایی آنها از سوی آژانس، لازم‌الاجرا خواهد گردید.

امروز ایالات متحده برای توقف اعمال تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای کنگره همچنان که در برجام مشخص شده است، اقدام می‌کند. این اقدام از روز اجرایی شدن برجام، زمانی که آژانس اجرای اقدامات هسته‌ای توافق شده توسط ایران را راستی‌آزمایی نماید، لازم‌الاجرا خواهد گردید و [نیز] دستور اتخاذ تمامی تدابیر مقتضی دیگر برای توقف اعمال تحریم‌ها، شامل لغو دستورات اجرایی و صدور مجوز فعالیت‌ها همچنان که در برجام مشخص شده است، صادر می‌گردد.‌

به‌منظور فراهم ساختن هرچه بیشتر زمینه‌های لازم برای اجرای برجام، کمیسیون مشترک پیش‌بینی شده در برجام اولین نشست خود در سطح مدیران سیاسی را در تاریخ 27 مهر در وین برگزار خواهد کرد.

همه طرف‌ها کماکان قویاً متعهد هستند که اجرای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن را تضمین نمایند. بدین منظور، ما همه آمادگی‌های لازم را فراهم خواهیم کرد».

ساعتی پیش نیز اتحادیه اروپا دستور برداشتن تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد و اجرای این دستور را منوط به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اقدام ایران در انجام تعهداتش کرد.

از سوی دیگر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی دستوری اتخاذ گام‌ها برای برداشتن تحریم‌های ایران را صادر کرد.

اوباما طبق اطلاعیه‌ای دستور داد تحریم‌های ایران تا زمانی که وزیر خارجه آمریکا تأیید کند ایران تعهدات خود را اجرا کرده است، برداشته نشود.

رئیس جمهور آمریکا نهادهای این کشور را در این دستور خطاب قرار داده تا تمام اقدامات لازم برای اطمینان از اجرای فوری و مؤثر تعهدات آمریکا اتخاذ شود.

بر اساس توافقنامه هسته‌ای 14 جولای (23 تیرماه)، "روز اجرا" 90 روز پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده است. تدابیر اتخاذ شده از سوی برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل روز 18 اکتبر یعنی امروز یکشنبه اجرایی می‌شود.

قرار است نخستین نشست کمیسیون مشترک گروه 1+5 و ایران فردا دوشنبه 19 اکتبر در وین برگزار شود. بر اساس طرح جامع اقدام مشترک این مکانیسم دائمی خواهد بود. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد که نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا طرح اقدام مشترک را همان روز تصویب می‌کنند.

۲۷ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۲۶
تعداد بازدید : ۶۰۰