لغو تحریم نفتی ایران تا 2 ماه آینده

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: تحریم‌های نفتی در روز اجرای برجام برداشته خواهد شد و مقامات آمریکایی گفته‌اند که رسیدن به این مرحله از روز تصویب (یعنی دیروز) حداقل 2 ماه زمان می‌برد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، ایران و قدرت‌های جهانی در توافق تاریخی ماه جولای، دیروز را به‌عنوان تاریخ برقراری محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای تهران و در مقابل، لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی تعیین کرده‌اند.

تصویب رسمی توافق بدان معناست که تمامی طرف‌ها باید عمل به وعده‌های داده‌شده در سه ماه قبل را آغاز کنند. برای ایران، این به‌معنای برچیدن هزاران سانتریفیوژ، از بین بردن 95درصد اورانیوم غنی‌شده انبار‌شده و بازطراحی رآکتور اراک است. آمریکا و اروپا هم باید اقدامات مقدماتی برای لغو تحریم‌ها را که در روز اجرا اتفاق خواهد افتاد، انجام دهند.

باراک اوباما، قرار است امروز با انتشار یک یادداشت رسمی به دولت خود دستور دهد تا اقدامات مقدماتی برای عمل به تعهدات آمریکا بر اساس توافق هسته‌ای را انجام دهد. وزیر امور خارجه آمریکا کار روی معافیت‌ از تحریم‌هایی را که به‌موجب قانون در زمینه هسته‌ای بر ایران تحمیل شده‌اند، آغاز خواهد کرد.

به‌گفته مقامات، روز دوشنبه تمام طرف‌های توافق در وین تشکیل جلسه می‌دهند تا زیرگروه‌های مورد نیاز را به‌موجب توافق تشکیل دهند و مسائل فنی، لغو تحریم‌ها و چگونگی مدیریت تعهدات ایران را بررسی نمایند.

دیپلمات‌ها ماه گذشته گفتند، پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران برنامه هسته‌ای خود را محدود کرده، تحریم‌ها احتمالاً طی سه‌ماهه نخست 2016 برداشته خواهد شد. به‌محض اینکه محدودیت‌ها برداشته شود، احتمالاً کاهش موانع صادرات نفت ایران و پایان یافتن انزوای بانک‌های این کشور موجب رشد اقتصاد ایران خواهد شد.

*زمان‌بندی لغو تحریم‌ها
روز یکشنبه: «روز تصویب» توافق امضا‌شده در ماه جولای بین ایران و قدرت‌های جهانی. طرف‌های توافق عمل به تعهدات خود را آغاز می‌کنند.

30 نوامبر: ایران برای تست آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته و مکانیزم‌های ذخیره تحت پلمب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده می‌شود.

15 دسامبر: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی خود از فعالیت‌های هسته‌ای قبلی ایران را منتشر خواهد کرد.

اواخر 2015، اوایل 2016: تحریم‌های نفتی در «روز اجرا» برداشته خواهد شد. مقامات آمریکایی گفته‌اند رسیدن به این مرحله از روز تصویب (یعنی دیروز) حداقل 2 ماه زمان می‌برد.

۲۷ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۳۵
تعداد بازدید : ۵۶۱