حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاری آلمان‌ها

در دیدار وزیر خارجه آلمان با وزیر صنعت ایران مطرح شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تحریم‌ها سطح روابط تجاری و صنعتی ایران و آلمان را کاهش داد، گفت: ایران از هرگونه سرمایه‌گذاری بلندمدت شرکت‌های آلمانی در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری حمایت می‌کند. به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمت‌زاده در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان افزود: برای گذر از شرایط سختی که پیش آمده نیازمند همکاری‌های مشترک با شرکت‌های آلمانی هستیم و با لغو تحریم‌ها شرایط لازم برای انجام سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت‌های ایرانی و آلمانی فراهم شده است. وی اظهار داشت: دولت آلمان به حل مسائل مربوط به توافقات هسته‌ای کمک زیادی کرده لذا ما امیدواریم نتایج حاصل از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بتواند برای دو طرف شرایط مناسبی را فراهم کند.

78579436837353767683637535

نعمت‌زاده با بیان اینکه آلمان در اروپا یکی از بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی ایران است، گفت: بیش از این 50 درصد نیازهای صنعتی ایران ازطریق شرکت‌های آلمانی تأمین می‌شد زیرا شرکت‌های ایرانی برای کیفیت کالاهای صنعتی اهمیت زیادی قائل هستند و حتی اگر قیمت آن کمی بیشتر از کالاهای دیگر باشد. وی با اشاره به اولویت سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و آلمان، یادآور شد: ما هم‌اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های زیادی هستیم تا به محض لغو تحریم‌ها سرمایه گذاری‌های مشترک خود را در چشم‌انداز بلندمدت برنامه‌ریزی کنیم.

نعمت‌زاده گفت: حفظ بازار مشترک برای دو کشور اهمیت زیادی دارد زیرا در این راستا جوانان تحصیلکرده ایرانی می‌توانند با استفاده از تجربه شرکت‌های آلمانی به هم افزایی بیشتر بین ایران و آلمان کمک کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مزیت‌های توسعه روابط تجاری و صنعتی بین شرکت‌های آلمانی و ایرانی، افزود: توسعه روابط تجاری و صنعتی با شرکت‌های آلمانی برای ما اهمیت زیادی دارد و اگر هم طی چند سال گذشته روابط تجاری و صنعتی ایران کاهش یافته اما مطمئنم در دوران جدید می‌توانیم آن را جبران کنیم.

نعمت‌زاده از ملاقات خود با وزیر صنعت افغانستان خبر داد و گفت: در این دیدار مذاکرات خوبی با طرف افغان انجام شد و مطمئن هستیم که ایران، افغانستان و آلمان می‌توانند در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی سرمایه‌گذاری‌های مناسبی را انجام دهند. نعمت‌زاده تأکید کرد: با لغو تحریم‌ها فرصت‌های بزرگی برای همکاری‌های فنی و صنعتی با کشورهای مختلف جهان فراهم شده است و ما علاقه مندیم همکاری‌های خود را با شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک آلمان در بخش‌های مختلف توسعه دهیم.

وی با بیان آنکه هم‌اکنون در حال مذاکره با برخی از شرکت‌های آلمانی در زمینه‌های اقتصادی، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی هستیم، اظهار امیدواری کرد مذاکراتی که با شرکت فولکس واگن انجام داده‌ایم به زودی به نتیجه برسد تا بتوانیم همکاری‌های خود را در این بخش آغاز کنیم. وی اظهار داشت: تحریم‌ها مانع بزرگی در همکاری‌های بانکی بین دو کشور به وجود آورد و این سبب شد ما نتوانیم به دلیل تحریم‌های ظالمانه از پول‌های زیادی که در بانک‌های آلمانی داشتیم به نحو مناسب استفاده کنیم اما مطمئنم با سفر وزیر امورخارجه آلمان به تهران همه مسائل و مشکلات ما به زودی حل و فصل خواهد شد.

دولت آلمان از هر نوع سرمایه‌گذاری حمایت‌می‌کند

فرانک اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز در این دیدار با بیان اینکه شرایط مناسبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آلمان فراهم شده است، گفت: در این راستا دولت آلمان از هرگونه سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در ایران حمایت خواهد کرد. اوافزود: با لغو تحریم‌ها دولت آلمان شرکت‌های آلمانی را تشویق خواهد کرد در ایران سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش دهند زیرا تحریم‌ها طی چند سال گذشته مانع بزرگی در گسترش مناسبات میان دو کشور بود.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به دیدارهای خود با روسای جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه کشورمان، افزود: با توجه به شرایط مناسبی که مهیا شده من خیلی به توسعه مناسبات میان تهران - برلین خوشبین هستیم. وی اظهار داشت: طی دو ماه گذشته نمایندگان شرکت‌های آلمانی زیادی به ایران سفر کرده‌اند و امیدواریم به زودی شاهد افزایش حضور این شرکت‌ها در ایران باشیم.

اشتاین مایر با بیان آنکه در توسعه مناسبات دو کشور مشکلات بانکی و آمریکایی‌ها برای ما مانعی بزرگی هستند، گفت: با لغو تحریم‌ها و رفع این موانع باید زمینه‌های همکاری شرکت‌های آلمانی و ایرانی فراهم شود و ما مطمئن شویم که شرکت‌های آلمانی بار دیگر می‌توانند مناسبات خود را در ایران آغاز کنند. وی افزود: هرچند ایرانی‌ها با شرکت‌های بزرگ آلمانی زیمنس و بوش آشنایی زیادی دارند اما در حوزه سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی نیز می‌توانند فعالیت‌های خود را در ایران آغاز کنند.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به مذاکرات فولکس واگن با شرکت‌های ایرانی، تصریح کرد: دلیلی وجود ندارد که فولکس‌واگن و سایر شرکت‌های آلمانی همکاری‌های خود را در ایران آغاز نکنند و ما امیدواریم این شرکت بتواند مناسبات خود را درصنعت خودروسازی ایران آغاز کند. مایر با اشاره به سابقه تاریخی همکاری‌های ایران و آلمان، اظهار داشت: هرچند توسعه مناسبات ایران و آلمان طی چند سال گذشته به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه شد اما یقین داریم با لغو تحریم‌ها توسعه روابط تجاری و صنعتی بین تهران - برلین با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت.

۲۷ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۳۷
تعداد بازدید : ۶۱۶