فارس منتشر کرد:اسناد گرانی سوخت هواپیما/پشت پرده گرانی‌ها چیست؟

فارس منتشر کرد:اسناد گرانی سوخت هواپیما/پشت پرده گرانی‌ها چیست؟
درحالی قیمت بنزین پروازهای خارجی برای ایرلانهای داخلی به بیش از 1143 تومان افزایش یافته که برخی ایرلانهای خارجی سوخت با قیمت کمتر از این دریافت می کنند و این مساله رقابت پذیری شرکتهای داخلی را بشدت کاهش می دهد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در تاریخ 28 اسفندماه سال گذشته به طور ناگهانی بخشنامه ای از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به شرمتهای هواپیمایی ایرانی ابلاغ شد که بر اساس آن اعلام شد، با تصویب ستاد هدفمندکردن یارانه ها، از ساعت 24 تاریخ 28 اسفند، قیمت سوخت پروازهای خارجی شرکتهای هواپیمایی داخلی بر مبنای نرخ بین المللی محاسبه شده و این رقم به 1130 تومان افزایش یافته است.

این در حالی است که قیمت قبلی سوخت برای شرکتهای هواپیمایی داخلی 400 تومان بوده است که با این حساب رشد 730 تومانی داشته است.

این مصوبه در حالی بود که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در تاریخ 5 فروردین سال 90 بخشنامه دیگری را به مدیران مناطق این شرکت ابلاغ کرد که بر اساس آن قیمت بنزین هواپیما در پروازهای خارجی برای شرکتهای هواپیمایی داخلی از ساعت 24 روز 6 فروردین به 1143 تومان افزایش یافته است.

بر همین اساس شرکت سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی اوج در بخشنامه ای به تمام شرکتهای هواپیمایی ایرانی ابلاغ کرد که نرخ فروش سوخت هوایی جهت پروازهای خارجی در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از ساعت 24 مورخ 6 فروردین تا اطلاع ثانوی از قرار هر لیتر 11435 ریال می باشد.

افزایش حدود 743 تومانی قیمت سوخت برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی در پروازهای خارجی در حالی است که برخی شرکتهای خارجی قیمت بنزین را پایین تر از این رقم دریافت می کنند و این مساله رقابت پذیری شرکتهای داخلی را در برابر شرکتهای خارجی به شدت کاهش می دهد.

به گزارش فارس، پیش از این نیز تلاشهایی در جهت جایگزینی شرکتهای هواپیمایی خارجی به ویژه قطری با شرکتهای داخلی در پروازهای خارجی صورت گرفته بود که به نظر می رسد این مصوبه، این جایگزینی را تسهیل و حذف شرکتهای هواپیمایی ایرانی در سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" را تسریع می کند.

 

اسناد گرانی سوخت هواپیما1

اسناد گرانی سوخت هواپیما2

اسناد گرانی سوخت هواپیما3

خبر ایرنا: کد خبر: 80067195 (2510116) تاریخ انتشار : 20/01/1391 - 14:45

نرخ هر لیتر سوخت پروازهای داخلی کماکان400 تومان است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نرخ هر لیتر سوخت پروازهای داخلی را 400 تومان عنوان کرد و گفت: سوخت شرکت هایی که پرواز خارجی دارند درچارچوب تصمیم ستاد هدفمندی با نرخ بین المللی محاسبه می شود.

به گزارش ایرنا 'جلیل سالاری' روز یکشنبه در ادامه نشست خبری با خبرنگاران، افزود: شرکت های هواپیمایی که پرواز خارجی دارند پیش از این از نرخ های داخلی تبعیت می کردند اما اکنون در چارچوب تصمیمات ستاد هدفمند سازی یارانه ها سوخت مورد نیاز خود را با نرخ بین المللی خریداری می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوده های نفتی ایران، افزود: همانطور که عرضه سوخت در بخش مرزی به خودروهایی که از مرز خارج می شوند با نرخ بین المللی عرضه می شود، برای پروازهواپیماهای خارجی هم نرخ های بین المللی لحاظ می شود.

وی نرخ عرضه سوخت به شرکت های هواپیمایی را مناسب عنوان کرد و افزود: قبل از هدفمندی یارانه ها، سوخت هواپیماها به نرخ هر لیتر 100 تومان عرضه می شد که در همان روز نرخ هر لیتر سوخت در فرودگاه های منطقه حدود 800 تا 1100 تومان بود.

سالاری تصریح کرد: نرخ سوخت پروازهای داخلی بر اساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها به 400 افزایش پیدا کرد که به دلیل تسویه نکردن شرکت ها، بدهی ها انباشه شد و امروز بدهی شرکت های به بیش از 570 میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات دولت در فاز نخست فروش سوخت به ایرلاین‌های بدهکار متوقف و در مرحله دوم سوخت با قیمت‌های آزاد به شرکت‌های هواپیمایی عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 24 درصد به نرخ بلیتها افزوده شده ، گفت: نرخ 400 تومان زیاد نیست و در حال حاضر هزینه ما به التفاوت 400 تا 1200 تومان تولید سوخت هواپیما توسط دولت پرداخته می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، برخی شرکت های هواپیمایی با وجود فروش بالا ، هنوز بخشی از مطالبات خود را تسویه نکردند.

این مقام مسئول افزود: از ابتدای ماه آینده (اردیبهشت ماه ) سوخت هواپیما به تدریج به صورت فروش نقدی عرضه می شود تا مطالبات وصول شود.

۲۱ فروردین ۱۳۹۱ ۱۶:۳۱
تعداد بازدید : ۱,۲۳۵