صادرات فرآورده های نفتی درسال 90 به 43 میلیون لیتر رسید

صادرات فرآورده های نفتی درسال 90 به 43 میلیون لیتر رسید
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، حجم صادرات انواع فرآورده های نفتی در سال گذشته را 43 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: این تولیدات صادراتی شامل نفت سفید، سوخت هواپیما، نفت گاز و بنزین پایه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'جلیل سالاری' روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ، حجم صادرات نفت گاز و نفت سفید را به ترتیب 2.4 و 4 میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: صادرات فرآورده های نفتی در سال گذشته 10 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشت.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی از 29 فروردین ماه جاری تا یکم اردیبهشت ماه آینده در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران،ادامه داد: همچنین در سال گذشته 31 میلیون لیتر نفت کوره و 600 هزار لیتر بنزین با اکتان 87 از کشور صادر شد.

سالاری در ادامه از واردات بنزین سوپرخبر داد و بدون آنکه مشخص کند این واردات از طرف بخش خصوصی وارد شده است یا دولت، گفت: در قانون براین موضوع که بخش خصوصی می تواند، وارد کننده فرآورده ها باشد، تصریح شده است .

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، از سوآپ روزانه 500 تن گاز مایع در سال گذشته خبر داد و گفت: به طور کلی در سال 90 روزانه 274 میلیون لیتر انواع فرآورده در کشور جابجا شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته مصرف نفت گاز و نفت کوره به ترتیب 2.5 و 10 درصد افزایش یافت و در مقابل مصرف گاز مایع، بنزین و نفت سفید نیز به ترتیب، 9، 2 و 2 درصد کاهش داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اضافه کرد: در سال 90 انتقال سوخت به نیروگاه ها 6.6 میلیارد لیتر افزایش یافت.

سالاری در مورد مصرف فرآورده های نفتی در 19 روز سال جاری گفت: در این روزها ، مصرف نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره به ترتیب 53، 16.5 و 15 درصد افزایش یافته است .

وی ادامه داد: مصرف بنزین در این ایام به حدی رشد کرد که در روز 12 فروردین ماه مصرف بنزین در کشور به 89.7 میلیون لیتر رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین از پیشنهاد این شرکت ، برای اجرای نظام حق العمل کاری به موازات نظام کارمزدی برای جایگاه داران خبر داد و گفت: در صورت تصویب و اجرای این پیشنهاد، استقبال بیشتری از طرف بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

سالاری همچنین از راه اندازی جایگاه های سریع النصب خبر داد و گفت: راه اندازی این جایگاه ها در دست برنامه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در مورد فروش مرزی فرآورده ها گفت: هم اکنون عرضه فرآورده ها در 14 مجاری مرزی صورت می گیرد که هر ماه حدود 7 میلیون لیتر فرآورده در این مکان ها با نرخ های شناور و بالاتر از فوب خلیج فارس به خودروهایی که از مرز خارج می شوند، عرضه می شود.

وی افزود: عرضه سوخت به مرزنشینان با قیمت تعادلی به زودی در سیستان و بلوچستان به صورت آزمایشی (پایلوت) اجرا می شود.

** بانکرینگ به 9 میلیون لیتر در روز می رسد

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته روزانه 6 میلیون لیتر نفت کوره در بخش بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی ها) انجام شد، گفت: عملیات بانکرینگ در سال آینده به هفت میلیون لیتر در روز و تا پایان برنامه پنجم به 9 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

** مابه التفاوت نرخ فعلی و پیشین بنزین به 4 هزار و 650 میلیارد تومان رسید

سالاری به التفاوت ایجاد شده از محل فروش فرآورده ها در سال گذشته را 4 هزار و 650 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 27 درصد از این مبلغ به بنزین و به ترتیب 50، 7 و 14 درصد مابقی به نفت گاز، نفت سفید و نفت کوره تعلق دارد.

۲۱ فروردین ۱۳۹۱ ۱۶:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۰۱۳