احتمال تصویب مدل جهانی گاز جی ای سی اف در نشست تهران

احتمال تصویب مدل جهانی گاز جی ای سی اف در نشست تهران
دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) نسبت به تصویب و رونمایی از راهبرد بلندمدت و مدل جهانی گاز این مجمع در نشست آذرماه سران و وزیران در تهران ابراز امیدواری کرد.
به گزارش ایرنا، محمدحسین عادلی عصر یکشنبه در دیدار با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفت: هدف از سفرم به تهران حضور در نخستین کنگره راهبردی نفت و نیروست که از فردا به مدت دور روز (٢٧ و ٢٨ مهرماه) برگزار می شود و ارائه گزارشهای مرسوم از فعالیتهای دبیرخانه جی ای سی اف به ایران است.
وی افزود: از آنجا که تهران امسال در آذرماه میزبان نشست وزیران و نشست سران کشورهای عضو جی ای سی اف خواهد بود، لازم است هماهنگی هایی درباره پشتیبانی و تشریفات برگزاری این نشست ها با مقام های ایرانی انجام شود و در این زمینه دبیرخانه نیز با کشور میزبان همکاری خواهد کرد.
دبیرکل جی ای سی اف ارائه گزارش خود را به وزیر نفت ایران به سه بخش اصلی تقسیم کرد و گفت: در دبیرخانه، برخی هماهنگی ها و آمادگی ها برای برگزاری نشست سران جی ای سی اف انجام شده است، ما هم اکنون در حال آماده کردن ویدیویی سه تا چهار دقیقه ای با هدف معرفی مجمع و معرفی فعالیتهای این نهاد بین المللی برای پخش و ارائه در نشست وزیران و سران کشورهای عضو جی ای سی اف در تهران هستیم.
عادلی با اشاره به ارتباط نزدیک دبیرخانه با ایران برای آماده سازی و فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست سران جی یی سی اف، گفت: آماده کردن مدارک و اسناد به دلیل اهمیت اجرای گام به گام مراحل، زمانبندی رویدادها، نشست وزیران و نشست سران، در اولویت قرار دارد.
وی گفت: برای بررسی و فراهم کردن مقدمات لازم به منظور برگزاری نشست سران و وزیران در تهران، جلسه هایی با مسئولان وزارت نفت و دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت.
دبیرکل جی یی سی اف، گفت: همان گونه که باخبر شدم قرار است نشست عادی وزیران جی ای سی اف در تهران برگزار شود، از این رو جا دارد در این جا از ایران برای پذیرفتن میزبانی این نشست در تهران تشکر و قدردانی کنم و برای بررسی جزئیات این نشست، جلسه های هماهنگی برگزار خواهد شد.
عادلی با اشاره به اهمیت نشست سران جی یی سی اف، گفت: قرار است در نشست تهران دو سند راهبردی در نشست وزیران بررسی و تصویب و به نشست سران ارائه شود.
وی راهبرد بلندمدت جی ای سی اف را که هم اکنون در حال نهایی شدن در کمیته اجرایی جی ای سی اف است، نخستین سند نامید و گفت: این سند باید در نشست وزیران نهایی و تصویب شود و این نخستین راهبرد بلندمدت جی ای سی اف خواهد بود.
دبیرکل جی ای سی اف گفت: دومین سندی که قرار است در نشست تهران ارائه شود، نتیجه مطالعات روی مدل جهانی گاز خواهد بود که حدود چهار و نیم سال در حال بررسی بوده و هم اکنون تکمیل شده است؛ ما این سند را پس از بررسی، در یک نشست فنی نهایی می کنیم.
عادلی در گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه جی یی سی اف، تشکیل شورای فنی و اقتصادی را از جمله فعالیتهای مهم دو سال گذشته این مجمع برشمرد و گفت: نخستین نشست این شورا در ٣٠ ژوییه امسال در دبیرخانه برگزار شد و در این نشست مسائل فنی و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: از این رو چشم اندازی که نتیجه مدل جهانی گاز است در نشست پیشین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هفته آینده نشست دیگری برگزار می شود و انتظار می رود که در آن جا این مدل نهایی شود.
دبیرکل جی ای سی اف گفت: به محض نهایی شدن، این سند به نشست وزیران ارائه می شود و انتظار می رود در نشست سران جی ای سی اف از آن رونمایی کنیم.
عادلی تکمیل و تصویب این مدل را بسیار با اهمیت دانست و گفت: اکنون تنها کمتر از ١٠ سازمان بین المللی هستند که چشم انداز و پیش بینی بلندمدت دارند.
دبیرکل جی ای سی اف با بیان اینکه ظرف دو سال گذشته اتفاقهای خوبی در دبیرخانه جی ای سی اف رخ داده است، گفت: جایگاه بین المللی مجمع کشورهای صادرکننده گاز هم اکنون ارتقا یافته است و این مجمع هم اکنون کنترل موسسه جودی گاز را برعهده دارد.
عادلی ادامه داد: موسسه جودی گاز از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته است ٧٣ عضو جذب کند، بنابراین جی ای سی اف هم اکنون افزون بر روابط با ١٨ عضو مجمع با ٧٣ کشور دیگر در زمینه تبادل داده ها ارتباط دارد و این سبب ارتقای جایگاه این نهاد بین المللی در دنیا شده است.
وی با اشاره به تغییر ساختاری در جی یی سی اف، ظرف یک و نیم سال گذشته، گفت: یکی از اهداف تغییر ساختاری در جی ای سی اف پیشبرد و توسعه مدل جهانی گاز این مجمع بوده است.
دبیرکل جی ای سی اف ایجاد گروه رصد بازار را نیز یکی دیگر از دستاوردهای دو سال گذشته مجمع کشورهای صادرکننده گاز معرفی کرد و گفت: هم اکنون ١٨ عضو مجمع به صورت روزانه، ماهانه، ٦ ماه یک بار و سالانه تحولات بازارهای جهانی گاز را رصد و ارزیابی می کنند.
عادلی گفت: جمع شدن این گروه، دبیرخانه را در ارائه تحلیلهای فنی درباره بازارهای جهانی گاز، عرضه، تقاضا و قراردادهای گازی توانمند کرده است.
وی با اشاره به افزایش تعداد اعضای جی یی سی اف، گفت: انتظار می رود تا پیش از نشست وزیران شاهد دریافت درخواست جدیدی برای یک عضو جدید در جی ای سی اف باشیم که این درخواست باید در نشست وزیران بررسی و تصویب شود.
به گزارش وزارت نفت، دبیرکل جی ای سی اف تمایل کشورها را برای عضویت در این مجمع نشانه اعتبار و موفقیت فعالیتهای جی ای سی اف در سالهای اخیر دانست.
۲۷ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۲
تعداد بازدید : ۷۰۷