واردات بیش از 8 تا 9 میلیون مترمکعب گاز در سال‌جاری از ترکمنستان

واردات بیش از 8 تا 9 میلیون مترمکعب گاز در سال‌جاری از ترکمنستان
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه ادعای داشتن تکنولوژی قوی را در کشور نداریم گفت: بنابراین سعی می‎کنیم که با مذاکراتی که با کشورهای همسایه داریم به دنبال جذب تکنولوژی قوی در کشور باشیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه کنگره نفت نیرو در جمع خبرنگاران گفت: حضور شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران فرصت مغتنمی است تا بتوانیم با تدبیر و ذکاوت از این فرصت به نحو احسن استفاده نماییم.

وی تأکید کرد: ما برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت گاز تعریف‌هایی را در نظر گرفته‌ایم چرا که سرمایه ایرانی در برنامه ششم توسعه پاسخگو نیست بنابراین سرمایه‌گذاری‌های خارجی اگر در کشور جذب شود می‌توان به توسعه اقتصاد کشور امیدوار بود.

عراقی افزود: هدف اصلی از این سرمایه‌ها توسعه کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده است و نهادهای حاکمیتی باید به این امر توجه ویژه‌ای دشته باشند.

عراقی ادامه داد: ایران کشوری است که دارای منابع غنی گاز است و این امر این کشور را از سایر کشورهای منطقه مستثنا کرده است بنابراین برای توسعه باید به فکر انتقال تکنولوژی در کشور باشیم و این امر مستلزم این است که برای انتقال دانش و تکنولوژی راه اصولی داشته باشیم.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: ایران اکنون با 10 سال گذشته فرق کرده است به طوری که در تحریم‌ها توانسته شرکت‌های سازنده و قطعه‎ساز را تقویت نماید درست است که تکنولولژی دنیا را نداریم اما با همین دانش کشور را اداره کردیم.

عراقی ادامه داد: در طول تاریخ شرکت گاز ایران سابقه نداشته در یک سال 3 هزار و 500 روستا گازرسانی شود در طول این هشت سال تحریم ایران به کمک صنعتگران داخلی توانست کیفیت کالای تولیدی خود را  ارتقا دهد اما بالاخره ادعا نداریم که بالاترین تکنولوژی را داریم بایید برای جذب تکنولوژی تلاش نماییم.

عراقی در خصوص گازرسانی در فصل زمستان گفت: امسال پدیده وارونگی هوا را داریم و ما تدبیر می‎کنیم اما تقدیر آن را نمی‌دانیم شرکت ملی گاز ایران همه تلاش خود را برای ارسال گاز مستمر برای مردم و صنعت و نیروگاه‌ها بکار گرفته است.

عراقی ادامه داد: در سال‌جاری نیروگاه‌ها را در اولویت کاری خود قرار دادیم و در هیچ سالی طبق برنامه سابقه نداشته که مقدار گاز تحویلی به نیروگاه‌ها بیشتر باشد برنامه ما این است که به طور میانگین بین 85 تا 90 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‎ها در زمستان تحویل دهیم.

وی ادامه داد: این به آن معنی است حجم گازی که افزوده شده یا اضافه می‌شود را می‎خواهیم به نیروگاه‌ها تحویل دهیم چرا که نمی‎خواهیم با استفاده از گازوئیل و مازوت هوا را آلوده کنیم به جای این امر گاز را در دستور کار خود قرار دادیم سال گذشته 50 میلون مترمکعب گاز به نیروگاه‌‌ها تحویل دادیم.

عراقی تأکید کرد: با توجه به اعتمادی که در طی سال‎های گذشته شرکت ملی گاز در بین مردم ایجاد کرده بنابراین امیدواریم با ارائه خدمات بهتر این اعتماد از بین نرود.

عراقی در خصوص شکایت گازی ترکیه از ایران گفت: این موضوع در دادگاه لاهه در حال پیگیری است و نتیجه داوری شکایت گازی هنوز اعلام نشده است.

وی در خصوص نرخ خوراک گازی پتروشیمی‎ها گفت: شرکت ملی گاز ایران در این زمینه اظهار نظری ندارد هر تصمیمی دولت بگیرد ما آن را اعمال خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت در خصوص واردات گاز از ترکمنستان گفت: این واردات جز برنامه‎های استراتژیک شرکت ملی گاز ایران است که می‌خواهیم این واردات همیشه ادامه داشته باشد میزان گاز وارداتی برای زمستان امسال را بین 8 تا 9 میلیارد مترمکعب در سال و حدود 30 میلیون متر مکعب گاز در روز ذکر کرد.
۲۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۶۰۱