نوبخت: از مردم عذرخواهی می کنیم

نوبخت: از مردم عذرخواهی می کنیم
سخنگوی دولت گفت: از مردم عذرخواهی می کنیم که شرایط به گونه ای نیست که رفاه شایسته این مردم را ایجاد کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آقای نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: دولت وارث شرایطی بود که تورمش بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی آن منفی ۶ و ۸ دهم درصد بود اما تلاش می کنیم در شرایطی که کشور با تحریم روبروست اقتصاد را طوری مدیریت کنیم که بتوانیم بیشتر به مردم خدمت کنیم.

وی افزود: تلاش می کنیم با افزایش منابع و رشد بالای اقتصادی مردم تلاش دولت را در سفره خود احساس کنند. نوبخت گفت: مردان اقتصادی دولت تمام وقت در روزهای هفته را صرف مراقبت ، رصد اقتصادی و کمک کردن می کنند و آنچه که اتفاق می افتد بهره گیری از عقل جمعی است.

وی افزود: ما سه عقبه بزرگ کارشناسان رسمی دولت را داریم و هر کس حرف مناسبی برای کمک به اقتصاد داشت باشد ، با تواضع خواهیم شنید و قبول می کنیم. نوبخت گفت‌:‌ به همه اقتصاددانانی که دولت را کمک کردند می گوئیم اگر مطلبی دارند به خود ما منعکس کنند.

وی افزود: آنچه بیان می شود ، با دیده تردید به مطالب علمی آنها نگاه نمی کنیم بلکه با تواضع می شنویم به همین خاطر می خواهیم به جای برداشت کلی از بسته پیشنهادی نظرات خود را به ما منعکس کنند. نوبخت افزود: درعین حال هزار نفر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مسئول سازمان را کمک فکری می دهند.

وی گفت‌: همچنین از رسانه ها تشکر می کنم که در جهت همدلی و همزبانی همه آنچه در باره بسته پیشنهادی بود را بیان می کنند و البته این به آن معنا نیست که ما انتظار نداشته باشیم مشمول نقد منصفانه قرار نگیریم و از این گونه نقدهای منصفانه نیز تشکر می کنیم.

می توان امیدوار بود توافق تا انتها به فرجام مطلوب برسد

سخنگوی دولت گفت: می توان امیدوار بود که برجام به نحو کاملی تا انتها به فرجام مطلوب برسد. نوبخت گفت: اجرای برجام طبق برنامه زمانبندی شده و اعلام رفع تحریم ها در چارچوب توافق صورت گرفته از سوی رئیس جمهور امریکا و اتحادیه اروپا نشان می دهد که هرچند در این فضای بی اعتمادی باید احتیاط کافی و دقت و مراقبت از سوی مسئولان ذیربط در اجرای برجام صورت گیرد اما امیدواریم برجام به سرانجام خوبی برسد.

دولت باید برای شرایط پساتحریم برنامه ریزی کند

سخنگوی دولت تصریح کرد : دولت موظف است برای شرایط پساتحریم برنامه ریزی کند. نوبخت با بیان اینکه برنامه ششم توسعه از سال ۹۵ در کشور اجرایی می شود و ملهم از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بر اساس اقتصاد مقاومتی است ، گفت : این برنامه هم اینک در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال تهیه و تنظیم است.

وی افزود : لایحه دائمی شدن احکام برنامه توسعه در برنامه ششم در دولت تهیه شده است و در اولین جلسه مجلس که احتمالا یکشنبه آینده است با قید یک فوریت تقدیم می شود. نوبخت گفت : بودجه سال ۹۵ کل کشور نیز با روش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در حال تهیه و تنظیم است و در مهلت قانونی به مجلس ارائه خواهد شد.

وی گفت‌: برای ماه های پایانی باقیمانده تا پایان سال نیز دولت بسته سیاستی متناسبی را برای سرعت بخشی به خروج از رکود و افزایش رشد اقتصادی همراه با مهار تورم اجرا می کند که جزئیات آن را روز شنبه به اطلاع مردم رساندیم. وی گفت: براساس این بسته سازمان مدیریت و برنامه ریزی در قالب استفاده از ابزار مالی قرار است پرداخت به طرح های عمرانی و واحدهای غیردولتی را از جنبه مابه التفاوت سودتسهیلات به عهده بگیرد.

نوبخت با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کار خود را آغاز کرده است ،گفت: طبق برنامه قرار است ۷۵۰۰ میلیارد تومان از آغازاین هفته برای سرعت بخشی و تکمیل طرح های عمرانی ، پرداخت می شد که این کار آغاز شد. وی با اشاره به جلسه دیشب خود با معاون خزانه داری کل کشور گفت : تاکنون ۹۶۸۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی کشور اختصاص یافته است.

نوبخت اظهار داشت : به این ترتیب از ۷۵۰۰ میلیارد تومانی که وعده داده بودیم ، ۱۳۸۰ میلیارد تومان پرداخت شد. نوبخت گفت: علاوه بر این ۸۴۹ میلیارد تومان جهت تادیه بدهی پیمانکاران پرداخت شده بود که این رقم به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت یعنی در این هفته دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه و اوراق مشارکت به پیمانکاران پرداخت شد.

وی گفت : آخرین پرداخت های دولت در سال ۹۴ برای طرح های عمرانی تا این لحظه ۱۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان است.

نوبخت افزود : این عدد نشان می دهد ما نسبت به سال گذشته در همین زمان بیش از ۲ هزار میلیاردتومان بیشتر به طرح های عمرانی اختصاص داده ایم. وی گفت: علاوه بر این ۵۵۰۰ میلیادر تومان دیگر تخصیص یافته و در حال پرداخت است.

سخنگوی دولت اظهار داشت : ۸۷۰ میلیارد تومان دیگر نیز هنوز تخصیص نیافته و در حال اولویت بندی است تا به طرح هایی که اولویت بیشتری دارند ، اختصاص یابد. وی گفت : به این ترتیب نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان تا چند هفته آینده به طرح های عمرانی اختصاص می یابد.

سخنگوی دولت گفت:‌ بر اساس مطالعات اقتصادسنجی هر ۹۷۰۰ میلیارد تومان که به طرح های عمرانی پرداخت می کنیم ، یک درصد رشد اقتصادی به همراه دارد و ما قصد داریم تا پایان سال بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی پرداخت کنیم.

بسته سیاستی تسریع رونق اقتصادی برای دوره کوتاه مدت است

سخنگوی دولت در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به اینکه بسته سیاستی تسریع رونق اقتصادی برای اهداف بلندمدت تعریف نشده است، گفت: در این بسته سیاستی افزایش رشد اقتصادی همراه با مهار تورم برای شش ماهه پایانی سال هدفگذاری شده است. نوبخت افزود: برخی از موضوعاتی که در قالب نقد به بسته سیاسی تسریع در رونق اقتصادی مطرح می شود مربوط به اهداف بلندمدت است که در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

وی گفت: در شش ماه دوم سال از دو ابزار مالی و پولی برای حرکت بیشتر چرخ اقتصادی استفاده شده است و انتظار از این بسته سیاستی نیز در این حد است.

سخنگوی دولت افزود: این بسته سیاستی در جهت سیاست های اقتصادی قبلی است اما بر روی تزریق منابع به طرح های عمرانی و تولیدی متمرکز شده است. نوبخت با تاکید بر اینکه این بسته سیاستی مقایر با برنامه های اقتصادی قبلی دولت نیست گفت: ما در شرایطی به سر می بریم که اگرچه در مرحله آغازین برجام هستیم اما همچنان تحریم ها برقرار است و باید اقدامات سنجیده ای را انجام دهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه کارشناسان دولت روزهای پرکاری را پشت سر می گذارند افزود: ما خوشحالیم که در این مقطع این بار سنگین بر روی دوش ما گذاشته شد تا از این فرصت برای کمک به مردم استفاده کنیم و در آینده نیز متاسف نباشیم که سیاست های نسنجیده ای داشتیم.

نوبخت گفت: امیدوار هستیم که این بسته سیاستی اهداف ما را برای شش ماهه پایانی سال محقق کند.

سخنگوی دولت افزود:‌ امیدوار هستیم در آینده آثار نسبی اجرای بسته سیاستی تسریع در رونق اقتصادی را ببینیم و در جلسات آینده گزارش پیشرفت آن را ارائه خواهم کرد.
۲۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۲۹
تعداد بازدید : ۶۹۸